This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Monday, August 13, 2012

9 Kota Yang Hilang

9. Palenque (Mexico)

Menurut ahli arkeologi, kota ini telah diasaskan  sekitar 100 SM. Banyak sejarah  Maya di Mexico selatan telah diubahsuai menggunakan inskripsi yg sukar dibaca. Rekod-rekod menunjukkan bahawa kota itu berkembang di abad ke-7, tetapi ditinggalkan kira-kira 800 Masihi. Selepas itu, ianya terus berlalu dan bandar telah diserap balik ke dalam hutan. Mungkin nama asal adalah Na Chan Kan (bandar ular). Jika anda melawat laman web hari ini, anda `mungkin akan menemukan masyarakat asli Lancondon India menjual senjata buatan tangan dan perhiasan.
9 Cities of Lost History

8. Pavlopetri (Greece)

Apabila kamu berkata " bandar hilang", kebanyakan orang akan berfikir tentang Atlantis. Tidak terdapat bukti yang boleh dipercayai bahawa ia tidak pernah wujud, kecuali tulisan-tulisan Plato tentang bandar yang telah ditelan oleh laut. Nasib yang sama menimpa Pavlopetri, sebuah bandar yang telah wujud dari Zaman Batu hingga 1000 SM. dan memberi pandangan yang sahih hidup dalam era itu kepada ahli-ahli arkeologi. Fakta yang menarik ialah kebanyakan penempatan yang sudah ditelan oleh laut rosak teruk, manakala Pavlopetri kelihatan hampir tidak terusik. Bandar mungkin tenggelam kerana pemerdapatan paras laut dan penenggelaman tanah akibat gempa bumi. Mengetahui bahawa paras laut berubah beberapa kali sepanjang tempoh kewujudan manusia, ianya tidak mustahil bahawa terdapat sebuah bandar yang sama hanya menunggu di laut biru dalam untuk ditemui.
9 Cities of Lost History

7. Memphis (Mesir)

Bandar ini adalah bandar kuno pusat pentadbiran Mesir sepanjang sejarahnya. Nama lama untuk Memphis ialah Ineb Hedj yang bermaksud "Tembok Putih". Kota ini diasaskan, oleh  Herodotus, sekitar 3100 SM dan pengasasnya adalah Menes yang bersatu dengan Egypts . Penduduk bandar yang berbeza, tetapi ia diterima secara umum bahawa bandar mempunyai kira-kira 30,000 rakyat dan merupakan bandar terbesar di seluruh dunia pada ketika itu.
9 Cities of Lost History

6. Timgad (Algeria)

Tempat ini yang sangat terang yang diasaskan oleh Maharaja Trajan, terselamat daripada kesukaran banyak dan telah berkembang menjadi sebuah pekan pasar yang besar. Selepas kemusnahan dalam abad ke-5, dibina semula sebagai pusat agama Kristian. Ia kemudian dirobohkan sekali lagi pada abad ketujuh oleh Vandal.  Sands of Sahara mengekalkan bandar sehingga penemuan semula dalam 1881. Kini, runtuhan memberi kita wawasan yang luar biasa ke dalam seni bina Rom di wilayah Afrika. Di sini anda boleh melihat gerbang Trajan, tempat permandian dan Temple of Jupiter,  sebagai Pantheon Rom. Cara hidup mereka, adalah  terbaik yang dibuktikan oleh inskripsi di dinding: "Pemburuan, mandi, bermain dan ketawa. Ini adalah kehidupan! "
9 Cities of Lost History

5. Machu Picchu (Peru)

Bandar ini di Inca purba, "Puncak Lama", terletak di bahagian atas Andes dan didiami untuk masa yang agak singkat, mungkin antara 1450. dan 1572 sebelum ia jatuh kepada penakluk Sepanyol. Kerana Sepanyol kehilangan rekod perjalanan ke bandar, dan penduduk tempatan tidak mahu mendedahkan lokasi, Machu Picchu tidak menjadi tumpuan ramai sehingga awal abad ke-20. Masih terdapat perbezaan pendapat mengenai sama ada ia adalah sebuah koloni semata-mata, tempat perlindungan diraja atau tempat suci agama. Tahun ini menandakan 100 tahun sejak penemuan Machu Picchu.
9 Cities of Lost History

4. Cliff Palace (Colorado, Amerika Syarikat)

Pueblo India di bahagian barat daya benua mendapat nama dari kampung-kampung mereka . Walaupun terdapat  masyarakat Pueblo moden yang masih wujud, masyarakat purba mereka, yang dikenali sebagai Anasazi, telah berkembang antara 900 dan 1200 Masihi. Cliff Palace dibina pada "zaman kegemilangan" Anasazi `s, tetapi ditinggalkan pada 1300. Ianya ditinggalkan belum ditemui di padang pasir sehingga tahun 1888. Selepas ia ditemui, ia adalah penyelesaian yang dibina di batu. Cliff Palace adalah  nama yang salah, kerana ia lebih sebuah kampung berbanding nama istana. Ia tidak pernah ditemui .Mengapa penduduk meninggalkan tempat in?, tetapi ia diterima secara umum bahawa mereka melakukannya kerana kemarau teruk.
9 Cities of Lost History

3. Tikal (Guatemala)

Bandar Tikal, yang pernah menjadi   modal empayar Maya adalah juga bandar raya terbesar di Dunia Baru. Sempurna dipelihara dinding memberi keterangan kepada bekas kuasa, dan pemergian secara tiba-tiba orang Maya. Walaupun terdapat adalah tidak dipercayai   pengetahuan kewujudannya, selepas ekspedisi ia tahun 1848. ahli arkeologi mendapati satu laman web terbesar di dunia. Terdapat   piramid tinggi 70 meter, istana diraja,   monumen dan arena besar bagi permainan bola Maya.
     9 Bandar Terkemuka Sejarah Hilang

2. Pompeii (Itali)

Ini bandar Rom terletak berhampiran   moden Naples, dan adalah sama seperti Herculaneum, musnah apabila   gunung berapi Vesuvius meletus pada bulan Ogos pada tahun 79. Letusan yang membentang selama dua hari dikebumikan bandar di bawah tan   abu yang dipelihara selama hampir 1700 tahun, sehingga ia telah dijumpai semula   pada 1748. Walaupun kami menyangka bahawa orang-orang Rom purba hidup di dunia imaginatif marmar putih, Pompeii dengan slogan politik pada dinding, mendedahkan bandar "yang benar", serupa dengan yang moden.
9 Cities of Lost History

1. Akrotiri (Santorini)

Tamadun Minoan Crete, yang dinamakan sempena mitos Raja Minos, labirin pembina, sepenuhnya dilupakan sehingga awal abad ke-20. Penemuan istana besar di Knossos, sekali lagi bersinar kegemilangan negara itu, tetapi Akrotiri, bandar mereka di pulau Santorini, adalah contoh yang mungkin lebih yang indah construction.However mereka, kota ini dikebumikan selepas letusan gunung berapi sekitar 1600. SM yang merupakan salah satu yang terbesar yang pernah diingati. Letusan yang membawa kehancuran kepada kerajaan Minoan. Penemuan Akrotiri mendedahkan lukisan-lukisan yang cantik dan pembinaan yang dirancang dengan teliti.
9 Cities of Lost History

Sunday, August 12, 2012

Kekeliruan Kristian-Yesus Bukanlah Tuhan : Ahmed Deedat

Bahagian 1


Bahagian 2


Bahagian 3


Bahagian 4


Bahagian 5


Bahagian 6

Dr Zakir Naik


gambar dari sini
Berlatar belakangkan bidang kedoktoran, Dr. Zakir Abdul Karim Naik merupakan seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa. Beliau sangat terkenal dengan teknik pidato dan debatnya yang sangat mantap dan berkesan, menggunakan dalil-dalil daripada al-Quran dan hadis yang sahih serta beberapa kitab-kitab agama lain seperti kita Bible, kitab Veda, kitab Bhagwad Geeta, kitab Upandishads dan banyak lagi.
Dilahirkan pada 18 Oktober 1965 di Mumbai, India beliau juga terkenal dengan kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan serta memberikan jawapan yang menyakinkan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan secara sepontan.
Menjelang tahun 2002, beliau sudahpun memberikan lebih daripada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa seperti di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Arab Saudi, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Afrika Selatan, Itali, Mauritius, Australia, Malaysia, Singapura, Hong-Kong, Thailand, Guyana (Amerika Selatan) dan banyak lagi termasuklah ceramah ditempat asal beliau sendiri; India.
Dr. Zakir Naik mendapat pendidikan awal di St. Peter’s High School (I.C.S.E), Mumbai sebelum ke Kishinchand Chellaram College, Mumbai dan Topiwala National Medical College, Nair Hospital, Mumbai. Akhirnya, beliau mendapat Ijazah Kedoktoran dalam bidang perubatan, M.B.B.S (Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery) di University of Mumbai, India.
Beliau aktif melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti dialog antara agama, dan antara yang paling berjaya adalah dialog bersama-sama Dr.William Campbell (Amerika Syarikat) pada 1 April 2000. Beliau digelar oleh seorang individu yang tidak asing lagi dalam dunia perbandingan agama; Sheikh Ahmad Deedat, sebagai ‘Deedat Plus’ pada tahun 1994.
Beliau juga menerima sebuah plag pada Mei 2005 sebagai anugerah daripada Ahmad Deedat yang terpahat padanya : “Son what you have done in 4 years had taken me 40 years to accomplish, Alhamdulillah.” Ia bermaksud, “Wahai anak muda, kamu hanya mengambil masa selama 4 tahun untuk mencapai apa yang saya dapat capai dalam tempoh 40 tahun. Alhamdulillah.”
Beliau sering dijemput untuk menyampaikan ceramah dibeberapa stesen televisyen dan radio di pelbagai negara, dan kini ratusan daripada video rakaman ceramah beliau boleh didapati dalam bentuk pita video dan cakera padat (CD)
Beliau kini telah meninggalkan karier beliau sebagai seorang doktor perubatan untuk menumpuhkan seluruh masa dan tenaga beliau untuk aktiviti dakwah islamiyah. Beliau kini menjawat jawatan sebagai Presiden Islamic Research Foundation (I.R.F), Pengerusi I.R.F. Educational Trust, dan Presiden Islamic Dimensions, Mumbai.
Antara buku-buku yang telah dikarang oleh Dr. Zakir Naik termasuklah Replies To The Most Common Question Asked by Non-Muslim, Quran And Modern Science – Compatible Or Incompatible, Concept Of God In Major Religions, Islam And Terrorism, Women’s Right In Islam – Protected Or Subjugated?, Al-Quran – Should It Be Read With Understanding?, Is The Qur’an God’s Word? Dan banyak lagi.

ISLAMIC RESEARCH FOUNDATIONIslamic Reseach Foundation yang diasaskan pada bulan Februari 1991 merupakan satu pertubuhan rasmi yang tidak berasaskan keuntungan yang berperanan menyebarkan dakwah serta mesej Islam kepada masyarakat, sama ada Islam mahupun bukan Islam. Kerja-kerja yang dihasilkan oleh I.R.F termasuklah buku-buku, dokumentari dan video-video ceramah telah sampai ke jutaan manusia di serata dunia melalui saluran TV satelit antarabangsa, Internet dan media cetak; kebanyakkan menumpukan kepada memberikan kefahaman terhadap kebenaran dan kesempurnaan agama Islam berdasarkan ayat-ayat al-Quran, hadis sahih dan juga logik akal.
Islamic Reseach Foundation dinaungi oleh Dr. Zakir Naik Abdul Karim Naik. IRF boleh dihubungi di alamat:
56/58 Tandel Street ( North),
Dongri, Mumbai – 400 009 India.
Tel : (0091-22) 23736875 (8 lines)
Fax : (0091-22) 23730689.
Laman web: http://www.irf.net


Dr. Zakir Naik Vs Dr. William Campbell
Tajuk: “Qur’an and Bible in the light of Science”

Sinopsis: Debat Hebat ini berlangsung di Skokie, Illinois, USA. Dr. Zakir Naik telah bertindak menerima cabaran Dr. William Campbell yang pernah menulis buku menghina al-Quran bertajuk “The Qur’an and the Bible in the light of History and Science”. Dalam buku tersebut Dr.William Campbell menghina Al-Quran dengan mengatakan fakta-fakta di dalamnya bertentangan dengan Sains manakala ayat-ayat Bible menunjukkan fakta sains. Beliau juga mencabar Orang Islam untuk menjawap dakwaan beliau.
Antara kandungan menarik Debat ini ialah:…
- Pembuktian Al-Quran firman Allah menerusi Sains dan logik akal
- Konsep salah Holy Trinity
- Penyimpangan ajaran Kristian daripada ajaran Nabi Isa AS
- Kandungan Bible yang telah diubah
- Hujah-hujah Dr. William Campbell yang mudah dipatahkan oleh Dr. Zakir Naik
- Pembuktian KeRasulan Nabi Muhammad SAW
Dr Zakir Naik mematahkan hujah-hujah Dr William Campbell menerusi:…
- Firman Allah dan Hadis Nabi SAW
- Petikan Ayat-ayat Bible
- Kajian Sains dan Teknologi
Lihat debat di sini:
http://www.youtube.com/view_play_list?p=625048053B10637E
Biodata Dr. Zakir Bin Naik
Beliau berkelulusan Doktor Perubatan adalah seorang pendakwah bebas yang mendapat gelaran ‘walking Computer’ kerana ingatan beliau yang luar biasa, beliau juga digelar ‘Deedat Plus’ kerana kebolehan beliau berhujah mengenai Islam dan Kristian sebagaimana Ahmad Deedat, tetapi Dr. Zakir Naik memiliki lebih banyak kelebihan lagi. Di dalam perdebatan, beliau secara bersahaja memetik kandungan Al-Quran, Hadith, Bible serta buku dan kajian terkini sains dan teknologi. Semuanya beliau lakukan dari ingatan luarbiasa beliau tanpa merujuk kepada sebarang teks.
Biodata Dr. William Campbell
Beliau adalah seorang Missionary Kristian yang berkelulusan PhD bahagian teologi Kristian dan fasih berbahasa Arab. Beliau bertaraf ‘Ulama’ Kristian adalah seorang yang sangat kritis kepada ajaran Islam dan Al-Quran. Berbanding Dr Zakir Naik, beliau berhujah dengan merujuk kepada bahan-bahan bertulis yang beliau sediakan…tetapi yang ajaibnya adalah semua rujukan beliau itu dihafal secara ‘ayat ke ayat’ oleh Dr Zakir Naik.
Sesungguhnya melihat perdebatan tersebut akan membuatkan kita merasa takjub akan kurniaan Allah terhadap Dr Zakir Naik. Debat tersebut juga berjaya membongkar segala kesalahan ajaran Kristian secara ilmiah dan bukti konkrit yang sukar untuk ditolak oleh Dr William Campbell sendiri. Adalah dilaporkan, ratusan orang yang memeluk agama Islam setelah melihat perdebatan tersebut.
Debat ini adalah debat terakhir yang dibuat oleh Dr.Zakir Naik kerana cabarannya kepada pendeta-pendeta agama Yahudi, Buddha, Hindu, Atheis malahan Kristian untuk berdebat tentang kebenaran Islam tidak berani lagi disambut selepas itu. Mungkin mereka gentar kepada Dr. Zakir Naik yang memperlakukan Dr. William Campbell seperti seorang yang ‘hilang arah’ dan hujah ketika bertemu beliau.
Video salah seorang wanita beragama Hindu memeluk Islam secara LIVE di Peace TV selepas bertanya satu soalan kepada Dr. Zakir Naik. Setelah berpuas hati mendengar penjelasan daripada Dr. Zakir Naik, tanpa teragak-agak wanita ini mengucap 2 kalimah syahadah.


Kemusnahan Kerajaan Langit-Pertempuran Dengan Iblis Dan Jin

Pada tahun 2005, terdapat satu kumpulan ajaran sesat yang bergelar “Kerajaan Langit“ atau “Sky Kingdom“ yang bertapak di Besut, Terengganu. Pengasas kepada Kerajaan Langit ini iaitu Arifin Mohamad atau lebih dikenali sebagai Ayah Pin. Kumpulan ini telah disenaraikan sebagai kumpulan ajaran agama sesat oleh Kerajaan Malaysia. Ajaran agama sesat ini berkampung di Kampung Batu 13, Hulu Besut, Terengganu.
Ayah Pin menyifatkan dirinya sebagai “Tuhan” kepada segala agama. Ayah Pin berjaya memperalatkan dan mempengaruhi pelbagai lapisan masyarakat, agama dan status penduduk di negara ini untuk menyertai ajaran agama sesat yang disebarkannya. Dia membangunkan kawasan Kerajaan Langit dengan beberapa struktur besar untuk melambangkan kuasa tuhan yang diamanahkan kepada dirinya untuk melindungi dan memayungi umat manusia.


Antara bangunan dan struktur yang dibina di kawasan seluas 6 ekar di Hulu Besut termasuk cerek gergasi, pasu, payung seperti Grand Stand F1, bulan sabit, telaga, rumah bulat, rumah nasyid, dewan perhimpunan, wakaf, replika kapal bahtera nabi noh, jambatan, sebuah makam Mohamad Ya dan sebagainya. Ada yang memaklumkan kos pembinaan struktur dan bangunan ini melebihi RM5 juta. Mengikut laporan, Kerajaan Langit telah bertapak di tempat ini sejak pertengahan tahun 1980an tetapi pada hakikatnya kumpulan ini wujud di negara ini sejak tahun 1970an lagi. Anggaran jumlah pengikut-pengikut ajaran sesat ini ditaksirkan sebanyak 23 ribu pengikut dari dalam dan luar negara.
Selepas bertahun-tahun bergiat dengan ajarannya di Malaysia, akhirnya ajaran yang memesongkan orang ramai itu telah dihidu oleh pihak berkuasa. Akhirnya pengikut-pengikut Ayah Pin telah ditahan dan disoal siasat serta didakwa di makhamah. Ayah Pin telah menghilangkan diri dari pihak berkuasa sehingga hari ini dan ada yang mengatakan dia bersembunyi di Selatan Thailand. Kawasan Kerajan Langit di Besut itu turut dimusnahkan pada bulan Ogos 2005. Di sini saya ingin menceritakan penglibatan saya dalam permusnahan kawasan Kerajaan Langit di Besut itu.
Terlebih dahulu saya ingin menceritakan sejarah Perubatan Syifa Al-Hidayah di negeri Terengganu. Sejak tahun 2003, saya telah mula mengunjungi ke Kuala Terengganu sekali sebulan untuk mengubat pesakit-pesakit dari Pantai Timur. Sahabat saya Ustadz Mohd Shukri Ali yang bertugas sebagai Pegawai Agama di Istana Terengganu adalah orang yang bertanggungjawab membawa saya ke Terengganu.
Dahulu semasa saya mula-mula berubat di Kuala Terengganu, saya berubat di kediaman Ustadz Mohd Shukri yang pada masa itu menetap di kuarters istana berhampiran dengan pantai Batu Buruk. Pada suatu pagi Sabtu pada penghujung bulan Julai 2005, Mufti Terengganu kebetulan dia sahabat kepada Ustadz Mohd Shukri, berjumpa saya di kediaman Ustadz Shukri. Dia mohon pertolongan dari saya agar dapat membersihkan benda-benda ghaib yang menjaga tempat kawasan Kerajaan Langit di Besut. Mengikut katanya sudah banyak kali jentera-jentera dan kakitangan Jabatan Kerjaya hendak masuk ke kawasan itu untuk merobohkan struktur-stuktur dan bangunan-bangunan di tempat itu tetapi mereka menemui pelbagai halangan yang pelik-pelik.
Saya pada masa itu tidak tahu sangat perihal Kerajaan Langit ini tetapi kerana desakan Ustadz Mohd Shukri saya bersetuju dengan syarat saya diiringi oleh 7 orang tafiz. Permohonan saya untuk mendapat tafiz tidak menjadi masalah dan dalam beberapa jam sahaja, Mufti Terengganu dapat mengumpul 7 orang tafiz diiringi dengan 3 orang Ustadz iaitu tenaga pengajar mereka. Kami berkumpul selepas waktu asar di sebuah surau di Kuala Terengganu dan saya memberitahu mereka surah-surah yang perlu dibaca semasa di sana dan juga memberi taklimat apa yang mereka harus lakukan apabila tiba di sana nanti. Saya juga “scan” setiap tafiz dan tenaga pengajar yang akan mengiringi saya untuk memastikan tidak ada yang lemah semangat atau bermasalah.
 Selepas solat magrib dan selepas makan malam nasi bungkus, kami bertolak ke Besut menaiki bas Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT). Selalunya perjalanan dari Kuala Terengganu ke Besut mengambil masa 2 jam sahaja. Rupa-rupanya Raja iblis iaitu sahabat Ayah Pin telah tahu tentang perancangan kami dan mereka pun membuat persiapan juga untuk menghalang kami tiba di tempat itu.
Kira-kira dalam 50 km dari kawasan itu, terdapat sekatan jalan atau “road block” bukan oleh pihak polis atau JPJ tapi road block oleh kuncu-kuncu jin dan iblis Ayah Pin. Bas yang kami menaiki terpaksa berhenti dan patah balik untuk mencari jalan alternative yang lain. Sekiranya kami tidak menghiraukan sekatan jalan itu, jin-jin itu berupaya untuk menganiayakan kami dengan berlakunya kemalangan-kemalangan yang mereka boleh lakukan. Ada suatu ketika bas yang kami naik diserang oleh jin-jin Ayah Pin dan saya bernasib baik membawa bersama adik-adik tafiz ini yang sungguh bersemangat membaca ayat-ayat Al-Quran dan bersama dengan pertolongan dari Allah swt, menolong saya melawan jin-jin tersebut. Kami terpaksa mengambil jalan yang jauh untuk sampai ke Besut.
Kami sampai di Besut dalam jam 2 pagi. Kami mengambil masa lebih dari 6 jam untuk sampai ke Besut bandingkan dengan perjalanan yang biasanya makan masa 2 jam untuk sampai ke sana. Bila sampai di kawasan itu, saya terperanjat melihat betapa ramainya polis-polis dari Bukit Aman dan Kuala Terengganu menjaga keselamatan dan membuat pemantauan di kawasan itu. Bila sampai di tempat itu, saya rasa agak pelik melihat cerik besar, pasu besar, bahtera kapal nabi noh dan lain-lain struktur. Walau pun tempat itu tidak ada lampu sebab bekalan elektrik telah lama diputuskan oleh pihak berkuasa, kami disinari oleh cahaya bulan mengambang pada malam itu.
Setelah membuat tinjauan atau “quick survey” di kawasan itu, saya mendapati ada beratus ekor jin dan iblis dalam kawasan itu. Tetapi yang ketara sangat ialah 12 ekor jin yang mewakili beberapa agama-agama di dalam dunia ini. Jin-jin ini lah yang telah membantu Ayah Pin mendirikan ajaran agama sesat Kerajaan Langit ini.
Saya memilih dewan perhimpunan yang masih tersergam disitu untuk bertempur dengan 12 ekor jin itu. Saya mengarahkan semua tafiz-tafiz yang mengiringi saya untuk masuk ke dalam dewan itu. Untuk pengetahuan semua, ada golongan orang yang cuba membakar dewan perhimpunan itu dua atau tiga hari sebelum itu dan terdapat banyak serpihan-serpihan kaca di lantai dewan itu.
Dengan bercahayakan bulan yang mengambang pada malam itu dan lampu suluh dari pihak polis, kami membaca surah-surah Al-Quran. Satu demi satu jin saya bertempur sehingga jubah saya basah kuyup dengan peluh badan. Hampir 3 jam saya bertempur sehingga saya berguling-guling di atas lantai dewan itu.
 Dengan keizinan Allah swt dan pertolongan dari Nya, dan dibantu dengan laungan dan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dari adik-adik tafiz yang ada dengan saya pada malam itu, saya dapat mengalahkan kesemua jin-jin Ayah Pin kecuali seekor jin yang dapat melarikan diri.
Selepas itu saya mengarahkan beratus-ratus jin-jin yang berada di sekitar kawasan itu berpindah atau pergi dari kawasan itu.
Masa itu sudah hampir waktu subuh. Kami semua bersiap sedia untuk berjemaah subuh. Saya menyuruh seorang dari adik tafiz melaungkan azan subuh. Pada pagi itu, pertama kali dalam 25 tahun azan subuh berkumandang di tempat itu. Syukur Alhamdulilah pada Allah swt. Menitis air mata saya bila terdengar azan subuh di kawasan itu dan berakhirlah kekuasaan jin-jin Ayah Pin di tempat itu. Selepas mengerjakan solat, saya sujud bersyukur pada Allah swt kerana memberi saya hidayah dan kekuatan menangani jin-jin tersebut.
Selepas matahari terbit kami semua bersiap sedia untuk pulang ke Kuala Terengganu. Perjalanan balik ke Kuala Terengganu aman tanpa sekatan road block atau apa-apa halangan. Kami diberitahu tepat jam 8 pagi, pihak JKR datang dengan jentera-jenteranya merobokan semua struktur-struktur dan bangunan-bangunan di kawasan itu.
Pada hari Isnin, 2 August 2005 tersebar meluas cerita di dalam setiap akbar di negara ini mengenai kawasan pentadbiran Kerajaan Langit telah dirobohkan dan dimusnahkan. Tetapi apa yang berlaku pada malam sebelum kawasan itu dirobohkan tidak ramai yang tahu cerita sebenarnya sampai lah hari ini saya memilih untuk memberitahu kejadian sebenar yang berlaku. Terima kasih Allah kerana atas pertolongan Mu kami berjaya menumpas ajaran sesat yang sudah lama berleluasa di negara ini. Amin Ya Rabbal Alamin.
Catatan oleh :
Haji Lokman
Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah

Friday, August 10, 2012

MENGAPA PENTINGNYA MENJAGA ROH

Lazimnya manusia sangat memberi perhatian dan mengawasi kesihatan fizikal. Pengawasan dibuat dengan seribu satu macam cara. Apabila mengalami sakit atau sebarang gangguan, biasanya tanpa lengah lagi manusia akan segera menemui doktor. Andainya tidak berkesan daripada rawatan biasa, berpindah pula kepada doktor atau rawatan pakar.

Anehnya tidak demikian sikap manusia dalam menghadapi penyakit hati atau rohani. Sama ada manusia mengambil sikap terus tidak peduli langsung atau memandang remeh terhadap persoalan hati atau roh. Padahal kesan dan akibat daripada penyakit hati atau roh bukan saja mencetuskan berbagai kejahatan dan kemungkaran malah akan diseksa di Neraka Allah SWT di Akhirat kelak, wal’iyazubillah.

Marilah sama-sama kita lihat mengapa terlalu pentingnya menjaga hati atau roh yang di antaranya seperti berikut:

1. Kerana roh itu kekal atau dikekalkan, tidak seperti fizikal (jasad lahir), ia binasa. Di Akhirat kelak, roh itu akan diberi jasad baru.

2. Roh itulah yang akan menerima atau merasa nikmat atau azab bersama jasad barunya di Akhirat kelak.

3. Ia adalah wadah rebutan antara malaikat dan syaitan yang mana sama-sama ingin mengisi. Malaikat dengan iman, syaitan dengan kekufuran atau malaikat dengan keyakinan dan syaitan dengan keraguan.

4. Ia adalah tempat jatuhnya ilham atau ilmu laduni (dapat ilmu tanpa belajar), ia merupakan wahbiah (anugerah) daripada Allah. Akal tempat ilmu nazali (ilmu yang dipelajari).

5. Roh kalau ia bersih, Allah beri ia rasa yang tepat atau firasat .

6. Roh kalau ia terlalu bersih, matanya lebih tajam dari lahir atau mata kepala, sebahagian perkara yang ghaib Allah perlihatkan kepadanya. Itulah yang dikatakan mukasyafatul qulub.

7. Roh atau hati adalah raja dalam diri. Kalau hati baik, ia akan arahkan tentera-tenteranya iaitu angota lahir atau jawarih kepada kebaikan. Kalau ia jahat, ia akan arah tenteranya membuat kejahatan.

8. Kerana ia boleh menerima sifat-sifat mahmudah yang dikehendaki dan juga boleh menerima sifat-sifat mazmumah yang dibenci dan dikeji yang sayugianya hendaklah dibuang atau dijauhi.

9. Ia adalah merupakan tempat merasa iaitu susah atau senang, bahagia atau dukacita, rasa sempit atau rasa lapang, rasa keluh kesah atau tenang, rasa kecewa atau ceria, rasa putus asa atau harapan yang cerah, rasa benci atau suka, rasa ragu atau percaya, rasa pesimis atau optimis, rasa rindu atau simpati.

10. Sikap jasad lahir atau tingkah laku adalah pancaran dari hati atau ro h sama ada baik atau pun buruk.

11. Hati tempat penglihatan dan nilaian Tuhan manakala jasad lahir tempat pandangan makhluk.

12. Hidayah yang lahir, ia adalah punca dari yang batin atau roh atau hati.

13. Sifat mahmudah yang paling terpuji ialah ikhlas, penentu segala amalan seseorang itu diterima atau ditolak ialah bertapak pada roh atau hati, malaikat pun tidak tahu, hanya Allah yang mengetahui.

14. Seseorang yang membuat kebaikan, orang tidak kata baik tangannya, kakinya, tapi orang akan kata baik hatinya.

15. Ketahanan yang lahir berpunca daripada ketahanan yang baik yakni roh atau hati.

16. Segala perubahan yang lahir ini berpunca daripada perubahan yang batin yakni roh atau hatinya.

17. Penyakit roh atau hati membawa ke Neraka , penyakit lahir membawa ke Syurga (segala kesusahan dan kesakitan lahiriah merupakan kifarah dosa).

18. Penyakit lahir walau bagaimana teruk sekalipun, ia hanya merosakkan badan, tetapi penyakit roh atau hati menghancurkan apa yang ada di dunia ini.

19. Penyakit badan kalau sudah teruk sangat, membawa mati badan, tetapi penyakit roh atau hati membawa matinya iman dan Islam.

20. Penyakit badan sakitnya tidak kekal, tetapi penyakit roh atau hati seksanya kekal abadi.

21. Penyakit lahir hanya manusia yang benci, tetapi penyakit batin Allah yang benci.

22. Penyakit lahir menguruskan badan, tetapi penyakit batin menguruskan iman.

23. Di dalam tidur, adakalanya mendapat alamat di dalam mimpi sama ada secara jelas atau ibarat. Ia diperlihatkan kepada roh bukan kepada mata kasar.

24. Rasulullah SAW menyuruh takut dengan pandangan mata hati atau pandangan roh. Allah tidak mengatakan agar takut kepada pandangan mata kasar. Maksud Hadis : “Takutilah firasat orang mukmin, kerana ia melihat dengan cahaya Allah.” ( Riwayat At Tarmizi)

25. Penyakit lahir tidak dipandang hina oleh Islam, tapi penyakit batin dipandang hina.

26. Penyakit lahir tidak sampai hilang kepercayaan orang, tapi penyakit batin sampai menghilangkan kepercayaan orang.

27. Penyakit lahir tidak membawa permusuhan, perpecahan dan peperangan, tapi penyakit batin membawa pergaduhan, perpecahan dan peperangan.

28. Roh boleh mengembara tanpa jasad dan dapat melihat perkara-perkara yang ajaib dengan izin Allah .

29. Selepas mati, roh boleh balik ke dunia dan dapat melihat keluargany a , tidak seperti jasad lahir.

30. Penyakit lahir orang simpati, penyakit batin orang tidak simpati.

Oleh kerana pentingnya hati dan roh, maka ia hendaklah dijaga sungguh-sungguh iaitu:

a. Wajib kita memberi makanan yang cukup. Makanannya ialah sembahyang, zikrullah, membaca Al Quran, tasbih, tahmid, selawat, melihat kebesaran-Nya melalui pemandangan dan mengingati mati.

b. Memberi ia pakaian iaitu dengan sifat-sifat taqwa.

c. Jauhkan dari sebarang penyakit seperti marah, bakhil, pendendam, sombong, riyak, ujub dan sebagainya .

d. Muhasabah terhadapnya selalu .

e. Sanggup bermujahadah, membersihkan dan memberi ia makan dan pakaian .

PENTINGNYA MENJAGA ROH DARI SEGALA MAZMUMAH

Lazimnya manusia sangat memberi perhatian dan mengawasi kesihatan fizikal. Pengawasan dibuat dengan seribu satu macam cara. Apabila mengalami sakit atau sebarang gangguan, biasanya tanpa lengah lagi manusia akan segera menemui doktor. Andainya tidak berkesan daripada rawatan biasa, berpindah pula kepada doktor atau rawatan pakar.

Anehnya tidak demikian sikap manusia dalam menghadapi penyakit hati atau rohani. Sama ada manusia mengambil sikap terus tidak peduli langsung atau memandang remeh terhadap persoalan hati atau roh. Padahal kesan dan akibat daripada penyakit hati atau roh bukan saja mencetuskan berbagai kejahatan dan kemungkaran malah akan diseksa di Neraka Allah SWT di Akhirat kelak, wal’iyazubillah.

Marilah sama-sama kita lihat mengapa terlalu pentingnya menjaga hati atau roh yang di antaranya seperti berikut:

1. Kerana roh itu kekal atau dikekalkan, tidak seperti fizikal (jasad lahir), ia binasa. Di Akhirat kelak, roh itu akan diberi jasad baru.

2. Roh itulah yang akan menerima atau merasa nikmat atau azab bersama jasad barunya di Akhirat kelak.

3. Ia adalah wadah rebutan antara malaikat dan syaitan yang mana sama-sama ingin mengisi. Malaikat dengan iman, syaitan dengan kekufuran atau malaikat dengan keyakinan dan syaitan dengan keraguan.

4. Ia adalah tempat jatuhnya ilham atau ilmu laduni (dapat ilmu tanpa belajar), ia merupakan wahbiah (anugerah) daripada Allah. Akal tempat ilmu nazali (ilmu yang dipelajari).

5. Roh kalau ia bersih, Allah beri ia rasa yang tepat atau firasat .

6. Roh kalau ia terlalu bersih, matanya lebih tajam dari lahir atau mata kepala, sebahagian perkara yang ghaib Allah perlihatkan kepadanya. Itulah yang dikatakan mukasyafatul qulub.

7. Roh atau hati adalah raja dalam diri. Kalau hati baik, ia akan arahkan tentera-tenteranya iaitu angota lahir atau jawarih kepada kebaikan. Kalau ia jahat, ia akan arah tenteranya membuat kejahatan.

8. Kerana ia boleh menerima sifat-sifat mahmudah yang dikehendaki dan juga boleh menerima sifat-sifat mazmumah yang dibenci dan dikeji yang sayugianya hendaklah dibuang atau dijauhi.

9. Ia adalah merupakan tempat merasa iaitu susah atau senang, bahagia atau dukacita, rasa sempit atau rasa lapang, rasa keluh kesah atau tenang, rasa kecewa atau ceria, rasa putus asa atau harapan yang cerah, rasa benci atau suka, rasa ragu atau percaya, rasa pesimis atau optimis, rasa rindu atau simpati.

10. Sikap jasad lahir atau tingkah laku adalah pancaran dari hati atau ro h sama ada baik atau pun buruk.

11. Hati tempat penglihatan dan nilaian Tuhan manakala jasad lahir tempat pandangan makhluk.

12. Hidayah yang lahir, ia adalah punca dari yang batin atau roh atau hati.

13. Sifat mahmudah yang paling terpuji ialah ikhlas, penentu segala amalan seseorang itu diterima atau ditolak ialah bertapak pada roh atau hati, malaikat pun tidak tahu, hanya Allah yang mengetahui.

14. Seseorang yang membuat kebaikan, orang tidak kata baik tangannya, kakinya, tapi orang akan kata baik hatinya.

15. Ketahanan yang lahir berpunca daripada ketahanan yang baik yakni roh atau hati.

16. Segala perubahan yang lahir ini berpunca daripada perubahan yang batin yakni roh atau hatinya.

17. Penyakit roh atau hati membawa ke Neraka , penyakit lahir membawa ke Syurga (segala kesusahan dan kesakitan lahiriah merupakan kifarah dosa).

18. Penyakit lahir walau bagaimana teruk sekalipun, ia hanya merosakkan badan, tetapi penyakit roh atau hati menghancurkan apa yang ada di dunia ini.

19. Penyakit badan kalau sudah teruk sangat, membawa mati badan, tetapi penyakit roh atau hati membawa matinya iman dan Islam.

20. Penyakit badan sakitnya tidak kekal, tetapi penyakit roh atau hati seksanya kekal abadi.

21. Penyakit lahir hanya manusia yang benci, tetapi penyakit batin Allah yang benci.

22. Penyakit lahir menguruskan badan, tetapi penyakit batin menguruskan iman.

23. Di dalam tidur, adakalanya mendapat alamat di dalam mimpi sama ada secara jelas atau ibarat. Ia diperlihatkan kepada roh bukan kepada mata kasar.

24. Rasulullah SAW menyuruh takut dengan pandangan mata hati atau pandangan roh. Allah tidak mengatakan agar takut kepada pandangan mata kasar. Maksud Hadis : “Takutilah firasat orang mukmin, kerana ia melihat dengan cahaya Allah.” ( Riwayat At Tarmizi)

25. Penyakit lahir tidak dipandang hina oleh Islam, tapi penyakit batin dipandang hina.

26. Penyakit lahir tidak sampai hilang kepercayaan orang, tapi penyakit batin sampai menghilangkan kepercayaan orang.

27. Penyakit lahir tidak membawa permusuhan, perpecahan dan peperangan, tapi penyakit batin membawa pergaduhan, perpecahan dan peperangan.

28. Roh boleh mengembara tanpa jasad dan dapat melihat perkara-perkara yang ajaib dengan izin Allah .

29. Selepas mati, roh boleh balik ke dunia dan dapat melihat keluargany a , tidak seperti jasad lahir.

30. Penyakit lahir orang simpati, penyakit batin orang tidak simpati.

Oleh kerana pentingnya hati dan roh, maka ia hendaklah dijaga sungguh-sungguh iaitu:

a. Wajib kita memberi makanan yang cukup. Makanannya ialah sembahyang, zikrullah, membaca Al Quran, tasbih, tahmid, selawat, melihat kebesaran-Nya melalui pemandangan dan mengingati mati.

b. Memberi ia pakaian iaitu dengan sifat-sifat taqwa.

c. Jauhkan dari sebarang penyakit seperti marah, bakhil, pendendam, sombong, riyak, ujub dan sebagainya .

d. Muhasabah terhadapnya selalu .

e. Sanggup bermujahadah, membersihkan dan memberi ia makan dan pakaian .

7 KATEGORI KEZALIMAN

Ada perkara yang selalu orang sebut-sebut di hadapan kita, bahkan orang ramai sebut iaitu tentang penzaliman. Ada ayat Qur’an yang pendek yang berkait dengan perkara ini :
"Tuhan tak menzalimi mereka itu tetapi merekalah (manusialah) yang menzalimi diri mereka sendiri."

Ayat ini pendek tapi mempunyai ilmu yang global. Didalamnya ada ilmu yang tersurat dan tersirat.

Hari-hari kita baca dalam surat kabar, di media masa, di TV, orang sebut tentang penzaliman. Tetapi penzaliman yang selalu disebut orang, termasuk kita, diberitakan seseorang itu menzalimi seseorang yang lain, satu etnik menzalimi etnik lain, satu bangsa menzalimi bangsa lain, satu puak menzalimi puak lain.

Di sekitar itulah kezaliman itu disebut orang. Tapi orang tak pernah terfikir bahawa kezaliman itu lebih luas dari itu. Tuhan kata : ‘Tuhan tak menzalimi mereka tapi mereka menzalimi diri sendiri’

Disini, kalau kita hurai erti kezaliman paling-paling tidak ada 7 aspek kezaliman. Dalam penzaliman mengikut pengertian Tuhan paling tidak ada 7 kategori atau 7 aspek yang menyebabkan manusia boleh menjadi zalim :

1.Zalim dengan Tuhan
Ini penzaliman peringkat tertinggi. Tak ada yang lebih tinggi daripada zalim taraf ini, yakni seorang manusia zalim dengan Tuhan.

Apa maksud zalim dengan Tuhan. Ialah :
tak kenal Tuhan
syirik dengan Tuhan.
Tak takut dengan Tuhan,
tak cinta dengan Tuhan,
tak pedulikan Tuhan,
tak dihubungkan hidup ini dengan Tuhan.
Tuhan ada atau Tuhan tak ada dia tak ambil peduli. “Ada tak ada Tuhan, apa perlu aku fikir Tuhan.”

Ini penzaliman taraf tinggi sekali. Paling atas. Tak terfikir oleh kita. Padahal ramai orang tak peduli Tuhan, ini termasuk kita. Tiap2 hari kita tak pedulikan Tuhan.

Padahal satu perkara Tuhan kata dalam Qur’an :
‘Iqra bismirabbik’.

Maksudnya : ”Hendaklah kamu membaca atas nama Tuhan-Mu.”

Apa sahaja hendak dibuat mesti atas nama Tuhan. Membaca, bertindak, berjuang, membangun, berpendidikan, berekonomi, berkebudayaan, berhibur, berhubung, mentadbir, mesti atas nama Tuhan. Mesti dikaitkan dengan Tuhan, mesti ada hubungan dengan Tuhan. Kalau kita tidak lakukan atas nama Tuhan maka sebenarnya kita melakukan penzaliman paling tinggi.

Kalau begitu yang dimaksud, kita juga ada melakukan zalim peringkat tinggi ini. Yang paling banyak, ada pada orang kafir dan orang munafik. Tapi pada kita orang Islam pun unsur-unsur itu ada. Mana orang Islam hari ini yang betul-betul cinta dengan Tuhan, takut dengan Tuhan, menghubungkan hidupnya dengan Tuhan? Maaf, sekalipun ulama, orang Islam hari ini sekedarkan percaya ujudnya Tuhan ; Tuhan itu begian-begian. Sekedar betul akidah atau sekedar tidak jatuh kafir. Atau Akidah sekedar cukup makan. Di luar itu, dengan Tuhan tak ada pun takut, cinta, tak ada hendak menghubungkan diri dengan Tuhan.

Awal-awal umat Islam telah melakukan penzaliman peringkat atas. Kemudian hendak minta bantuan Tuhan, hendak minta pertolongan Tuhan untuk menghancurkan musuh-musuh Tuhan. Padahal kita juga sudah jadi musuh Tuhan karena awal-awal sudah melakukan zalim peringkat paling atas. Akhirnya kita sama-sama hancur, kerana kita sudah masuk dalam golongan musuh Tuhan.

2.Zalim dengan Fisikal
Yakni zalim yang ada hubungan dengan fizikal. Manusia melihat dengan mata, mesti atas nama Tuhan. Bercakap, mendengar, bertindak, menggunakan tangan, kaki dan seluruh anggota badan kita mesti atas nama Tuhan. Ertinya selaras dengan kehendak Tuhan. Mata, telinga, tangan, kaki, semua gerak gerik kita jangan bertentangan dengan kehendak Tuhan. Kalau berlaku pertentangan itu ertinya kita telah melakukan penzaliman peringkat ke-2.

3.Zalim dengan harta

Yakni zalim yang ada hubungan dengan harta. Harta itu milik Tuhan. Tuhan bagi pada kita. Ada yang sedikit, ada yang banyak, ada yang jadi jutawan, ada yang jadi bilyuner. Ada yang kaya jangan gunakan sedikitpun atas nama selain Tuhan. Mesti selaras dengan kehendak Tuhan, sebab yang kita miliki itu sebenarnya Tuhan punya. Diri kita pun Tuhan yang punya. Tak boleh sesuka hati kita gunakan diri & kekayaan kita, sesuka hati kita. Mesti digunakan menurut kehendak Tuhan. Kalau tidak, kita melakukan penzaliman yang ketiga yang ada hubungan dengan harta.

4.Zalim dengan manusia lain

Zalim seseorang pada manusia lain, atau penzaliman manusia sesama manusia contohnya : orang pukul orang lain, mengata orang lain, menjauhkan orang lain, bagi malu, menghina, fitnah, curi barang orang lain, itu ialah kezaliman ke-4 yang ada hubungan dengan orang lain.

Zalim yang ke 4 ini lah yang dibesarkan2 tiap hari. Tentang zalim peringkat yang pertama, manusia senyap sahaja. Tidak diperkatakan sama sekali. Zalim peringkat 2 dan 3 kurang diperkatakan. Sedangkan zalim yang ke 4 ini di surat kabar, awal-awal sahaja diceritakan : “Tak patut dia tuduh saya, pukul saya, fitnah saya.”

Setiap hari zalim peringkat ke 4 itu di heboh2kan. Jadi perkataan zalim itu sudah sempit, tapi perkara yang kecil dibesarkan. Zalim peringkat 1,2 dan 3 tak masuk buku langsung, tak masuk surat kabar langsung, tak masuk TV langsung. Tak pernah pun dikatakan dalam perbualan.


5.Zalim dengan jawatan
Yakni zalimnya seseorang yang ada hubungan dengan jawatannya. Jawatan itu macam-macam : Mungkin dia PM, Presiden, DO, mungkin dia gubernur, kerani, pegawai mungkin dia pengarah, pengurus, dll. Jawatan2 itu semua kalau tak dihubungkan dengan Tuhan tak selari dengan kehendak Tuhan, sesuka hati tak buat seperti yang Tuhan kehendaki, maka dia zalim.

Yang ini pun ada orang bisingkan :
“Nampak presiden tak betul.”
“Nampak PM tak betul.”
“Nampak DO tak betul.”
“Gabenor tak betul.”


Tapi kerani, cikgu, ustaz tak betul, itu tak nampak. Yang nampak Presiden, PM, gubernur tak betul. Dibawah itu tak sebut. Contoh Pion tak betul, perkara itu tak nampak. Padahal pion itu jawatan juga. Sebenarnya walau sekecil apapun jawatan mesti dilakukan selaras dengan kehendak Tuhan.

Zalim peringkat ini ada dibincangkan juga tapi fokus pada jawatan yang besar-besar. Jawatan yang kecil tak disebut, lebih-lebih lagi orang kecil. Dia suluh yang besar-besar : ‘Presiden tak betul’, “PM tak betul”, “Gabenor tak betul.” Tapi guru, ustaz tak diteropong, kerani, pion tak diteropong. Pengurus, guru tadika, guru kemas tak pernah disuluh. Padahal itu jawatan juga. Kalau tak selaras dengan kehendak Tuhan, maka zalim.

6.Zalim dengan ilmu

Peringkat 6 adalah penzaliman oleh manusia terhadap ilmu. Ada yang dapat ilmu banyak ada yang dapat ilmu sedikit. Professor dapat ilmu banyak. DR dapat ilmu banyak juga. Master dapat kurang sedikit. BA dapat ilmu lagi kurang. Kalau di bawah itu lagi kurang. Samada banyak atau sedikit ilmu yang dimiliki, kalau digunakan ilmu itu untuk kepentingan diri, maka dia zalim. Sebab itu orang masuk neraka bukan sahaja karena termasuk golongan orang yang zalim pada peringkat 1-5 tapi golongan yang termasuk zalim peringkat 6 inipun masuk neraka. Kalau zalim yang ada hubungan dengan ilmu, maka akan masuk neraka.

Kebanyakan di zaman ini, orang telah menyalah gunakan ilmu, sekalipun orang yang mempunyai ilmu Islam. Ilmu digunakan bukan untuk Tuhan tapi untuk poket, untuk megah, untuk nama, untuk glamour, untuk cari duit. Tapi hal ini tak pernah dibesarkan/diberitakan dalam surat kabar.

Dia zalim dengan ilmunya, kitapun zalim dengan ilmu. Tapi orang tak pernah sebut perkara ini. Mana ada hari ini orang terfikir bahawa satu kezaliman bila orang menggunakan ilmunya untuk kepentingan diri. Orang tak terfikir bila ada yang menggunakan ilmunya untuk mencari nama, itu dikatakan zalim. Orang tak mengatakan zalim pada seseorang yang megah kerana ilmunya, yang sombong dengan ilmunya. Bahkan orang anggap dia ada wibawa. Bila sombong dengan ilmu, rasa hebat, apakah itu dikatakan berwibawa? Dia derhaka dengan Tuhan, akan masuk neraka, itukah wibawa?
Itu zalim kategori 6. yakni menyalah gunakan ilmu bukan untuk Tuhan tapi untuk kepentingan diri samada untuk pangkat, nama glamor, untuk megah.

7.Zalim dengan roh/perasaan

Kezaliman yang ada hubungan dengan roh atau perasaan, dengan hatinya. Ini lagi susah, ini lagi payah. Tak pernah orang sebut, surat kabar pun tak sebut, radio sekalipun tak sebut. Patutnya dalam roh atau dalam hati ada perasaan untuk Tuhan :

“Sedih, Tuhan redha ke tidak. Sedih, jangan-jangan aku berdosa. Sedih aku tak ada rasa kehambaan. Sedih aku tak takut dengan Tuhan, aku tak cinta dengan Tuhan.”

Tapi hati kita tak merasa seperti itu. Apa yang dirasa?
“Sakit aku ini bilakah nak sehat. Asyik sakit je.”
“Sedihnya, aku miskin. Bila nak kaya.”
“Sedihlah istri tak sayang aku.”
“Sedih, suami tak sayang aku.”


Perasaan kita tidak diberi pada Tuhan. Perasaan telah disalah digunakan : orang tak peduli, suami tak sayang, istri tak sayang. Itulah yang disedihkan dan disusahkan. Hati ini, perasaan ini telah kita salah gunakan. Kita zalim dengan perasaan.

Sebenarnya zalim ini bukan setakat 7 ini boleh lebih luas. Sedangkan orang lain hanya sebut 1, 2 perkara sahaja. Bahkan dalam ajaran Islam, nafas turun naik bukan untuk Tuhan adalah satu kezaliman. Tuhan akan tanya. Kalau Tuhan tanya kita tak boleh jawab, kalau Tuhan tak maafkan, dengan nafas manusia boleh masuk neraka. Betapalah kalau tak takut dengan Tuhan, tak cinta dengan Tuhan. Kalau Tuhan tanya dan kita tak boleh jawab, Tuhan tak maafkan, maka manusia masuk neraka. Mana orang terfikir nafas turun naik, bila tidak digunakan untuk Tuhan boleh masuk neraka? orang tak terfikir.

Jadi kalau orang paham ayat tadi, kemudian dapat betulkan diri dan selamat dari 7 peringkat zalim tadi barulah sesuai dengan pengakuan kita dalam sembahyang :

“Inasholati manusuki wamahyaya wamamaati lillaahirabbil ‘alamin.”

Sebab itu kalau kita faham, waktu sembahyang bila akan menyebut janji tersebut, macam mahu gila. Tapi karena kita tak paham, jadi tak rasa.

Sebab itu mahu baca janji itu kalau orang paham, akan teragak2. Sebab kita berbohong dengan Tuhan. Sedangkan Tuhan mendengar. Hendak baca pun takut.

Tapi karena tak paham, kita tak rasa itu. Sebab itu karena tak paham, tak rasa apa-apa, orang sembahyang tapi tak boleh membaiki diri. Lagilah wirid, baca Qur’an tak kan boleh baiki diri. Sebab zikir yang paling besar adalah sembahyang. Zikir, wirid yang lain itu kecil. Dalam sembahyang ada zikir bacaan, perbuatan, percakapan dan perasaan. Macam2 bentuk zikir terhimpun dalam sembahyang, termasuk zikir perasaan. Tapi kita tak rasa. Sebab itu patutnya mahu sembahyang itu takut. Sembahyang diperintah tapi takut janji-bohong, janji-bohong lagi. Itu sudah zalim.

Jadi pengertian zalim itu luas. Tapi yang orang besarkan zalim peringkat 4. Padahal zalim itu cukup luas.
“Jangan campakkan diri engkau kepada kebinasaan.”

Ayat itu ditujukan pada orang yang tak berkorban, tak menginfakkan hartanya, orang yang tak menderma. Mereka dianggap mencampakkan diri dalam kebinasaan. Orang yang tak bersedekah ertinya mencampakkan diri dalam neraka. Dia zalim. Tuhan kata jangan campakkan diri engkau dalam kebinasaan neraka. Orang yang tak korbankan harta dianggap zalim.

Tapi zalim peringkat atas sekali : syirik, tak takut Tuhan itu zalim teratas. Bila kita bahas, yang zalim yang pertama pun sudah ada pada diri kita. Kalau tak selalupun sekali sekala. Kalau manusia ini paham bahwa pengertian zalim dengan Tuhan itu begitu luas, begitu global, dia tak akan lagi bergaduh. Sebab tak nampak lagi salah orang. Walaupun orang zalim, tapi kita tak nampak kezaliman dia sebab kitapun zalim dengan Tuhan. Kezaliman yang lebih besar. Tapi kerana Tuhan tak nampak, kita tak rasa Tuhan itu yang patut dibesarkan, jadi akhirnya manusia membesarkan zalim no. 4.

Niat-Perkara Tersembunyi Tetapi Memberi Kesan Yang Besar

Niat adalah sesuatu perkara jarang-jarang diperkatakan. Isu niat tidak diperbesarkan-besarkan mungkin ianya bukan perkara yang komersial, tidak memberi untung kepada individu, keluarga, masyarakat, bangsa atau sesebuah negara.

Rumahtangga Idaman

Encik Jamaluddin melahirkan rasa terkilan melihat banyaknya berlaku keretakan, pecah belah, krisis bahkan perceraian. Banyak akibat buruk hasil dari rumahtangga yang haru biru dan kacau bilau, terutama yang menjadi mangsa ialah anak-anak. Bukan itu sahaja, kesan buruk jangka panjang ialah banyaknya berlaku gejala sosial, kerana asas masyarakat ialah rumahtangga.

Apa yang menghairankan Encik Jamaluddin ialah setiap umat Islam yang hendak mendirikan rumahtangga sentiasa mengidamkan terbinanya mahligai bahagia hingga ke anak cucu. Idaman hanya tinggal idaman. Harapan hancur di tengah jalan. Kadang- kadang bercinta macam Remeo dan Juliet, majlis perkahwinan berbelanja besar, ribuan orang turut meraikannya. Kadang-kadang terpampang di media massa. Anehnya baru satu atau dua anak dah mula timbul krisis hingga hendak atau hampir bercerai. Sebelum berkahwin, panduan sudah diberikan, mengapa masih banyak rumahtangga yang terbarai.

Jawapan kepada persoalan yang diajukan oleh Encik Jamaluddin adalah seperti berikut.
Sebagai perbandingan, bolehlah diumpamakan seperti orang yang hendak menjadi askar. Ada syarat asas atau syarat minima, seperti kelulusan, berat badan, ketinggian, sihat tubuh badan, penglihatan dan pendengaran. Memiliki syarat minima itu bukan bererti otomatik dia sudah boleh diiktiraf sebagai seorang askar. Proses melayakkan diri sebagai askar masih panjang dan banyak peringkat yang perlu ditempuhi. Sudah dilalui dengan penuh gigih pun masih ada yang kecundang, betapalah dalam keadaan acuh tak acuh.

Berbalik kepada rumahtangga, kalau sudah ada calon, kemudian sudah bersedia untuk berumahtangga, maka diikutilah kursus atau bimbingan rumahtangga itu untuk dua atau tiga hari. Di akhir kursus, setiap peserta menerima sijil pengesahan menghadiri kursus. Dan dengan sijil itu pula adalah sebagai syarat tambahan untuk layak berkahwin. Semua yang diperoleh itu hanyalah sebagai syarat minima, termasuk isi sukatan kursus itu juga adalah minima. Itu belumlah menjadi faktor penentu bakal wujudnya rumahtangga idaman. Belum tentu dalam berkursus dua atau tiga hari itu peserta dapat memahami sepenuhnya panduan yang diberikan.

Kalau pun faham belum tentu dapat mempraktikkan panduan tersebut. Lebih-lebih lagi selok-belok dan likuliku rumahtangga amat jauh berbeza daripada apa yang diperoleh dalam dewan kuliah, lebih-lebih lagi kalau penekanan kuliah itu banyak kepada aspek hukum hakam, hak dan enakrmen.

Apabila benar-benar berumahtangga, pasangan sedang berhadapan dengan manusia yang memiliki jasad, akal, nafsu dan roh. Yang kalau tidak mengenal setiap unsur itu ertinya sudah nerupakan satu kegagalan dalam rumahtangga. Begitu juga pada manusia itu Tuhan sudah bekalkan dengan benih malaikat untuk disuburkan, benih haiwan untuk dididik dan didisiplinkan dan benih syaitan untuk dicantas dan ditumpaskan sepenuhnya. Awal-awal lagi kalau ilmu tentang aspek ini tidak dimiliki, tentulah amat sukar untuk mengemudikan rumahtangga. Umpama askar yang tidak cukup ilmu peperangan, tiba-tiba dihantar operasi ke hutan, tentulah dia merasa amat sukar kerana dia sendiri tidak pernah mengenal hutan.

Fahamlah kita bahawa untuk tercapainya rumahtangga impian, tidak memadai atau tidak terhenti setakat anggota dalam rumahtangga itu beragama Islam, tetapi mestilah ada cita-cita Tuhan, berjiwa Islam, hidup mati untuk Tuhan dan Islam serta menghayati syariat Tuhan. Oleh itu perkara-perkara berikut perlu diambil perhatian serta perlu dipraktikkan: 1. Suami isteri mestilah faham segala aspek tentang ajaran Islam. Memahami ajaran Islam amat penting kerana yang hendak dibangunkan itu adalah rumahtangga Islam. Bahkan ajaran Islam itu juga memang perlu direalisasikan dalam kehidupan harian yang bermula dari rumahtangga. Dalam kehidupan sebagai seorang Islam kenalah faham hablumminallah dan segala yang terangkum di dalamnya, dan juga hablumminannas dan segala yang terangkum di dalamnya. Dengan itu barulah ajaran Islam yang dipraktikkan itu syumul atau menyeluruh.

2. Suami atau ayah selaku pemimpin atau ketua keluarga, yang bertanggungjawab dunia dan Akhirat, perlu ada ilmu pendidikan isteri dan anak-anak, serta faham bagaimana mendidik isteri dan anak-anak. Terutama sekali dalam mendidik isteri dan anak-anak untuk takut dan cintakan Tuhan. Juga mendidik mereka hidup berkasih sayang.

3. Suami kena serba sedikit memahami saikologi isteri dan anak-anak. Sekurang-kurangnya mengenali isteri dan anak-anak dalam aspek berikut:
a. Tahap IQ.
b. Peringkat nafsu.
c. Jenis kekuatan mereka sama ada jenis kuat akal, perasaan atau jiwa, atau sebahagian atau semua sekali.
d. Kesukaan dan kebencian mereka.
e. Bakat, minat, hobi dan bidang kecenderungan mereka.
f. Perubahan pada perasaan mereka yang terzahir pada wajah, perangai atau tingkah laku.
g. Perkembangan mereka mengikut perubahan usia.

4. Isteri juga perlu serba sedikit memahami saikologi suami dan anak-anak. Memahami saikologi ini amat diperlukan dalam konteks mendidik serta menjaga hubungan. Iaitu suami terhadap isteri dan anak-anak, juga isteri terhadap suami dan anak-anak perlu mengadakan pendekatan yang sesuai dengan keadaan (saikologi) mereka.

5. Suami isteri perlu bersungguh-sungguh mempraktikkan sikap dan akhlak Islam serta syariat Islam. Terhadap anak-anak pula kenalah berupaya memberi ilmu untuk mereka memahami, tidaklah mereka menurut secara membuta tuli tanpa ilmu dan kefahaman.

6. Kena bersabar dalam menghayati ajaran Islam termasuklah kena bersabar dalam mendidik dengan lemah lembut dan penuh kasih sayang.

Bukti Golongan Yang Bersyukur Itu Sedikit

Kita telah membuktikan dari sejarah Nabi-Nabi bahawa pengikut mereka adalah dari golongan yang sedikit. Bagaimanakah pula golongan manusia di akhir zaman?
Apabila Allah berfirman bahawa golongan yang bersyukur adalah sedikit maka memang benar firman Allah itu, kerana Allah itu benar lagi dibenarkan.

Bukti-bukti golongan yang bersyukur itu amat sedikit
1. mana yang ramai?Orang yang bersolatkah yang ramai atau orang yang meninggalkan solat itu yang ramai? Tentulah orang yang meninggalkan solat itu jauh lebih ramai. Mengikut kajian di Malaysia, penduduknya yang bersolat hanya 10% sahaja sedangkan yang meninggalkan solat adalah 90%.
Kemudian dikalangan yang bersolat pula. mana yang ramai, golongan yang bersolat dan benar-benar menghayati solatnya itukah yang ramai atau golongan yang solat tetapi hanya lahiriahnya semata-mata sahajakah yang ramai? Tentulah lebih ramai yang bersolat tetapi hanya lahiriahnya sahaja. Sementara golongan yang benar-benar menghayati solatnya itu lahir dan batin sangatlah sedikit?
2.Mana yang ramai? golongan yang menuntut ilmu agama atau golongan yang menuntut ilmu dunia? Tentulah golongan yang menuntut ilmu dunia itu lebih ramai. Lihatlah mereka yang hadir ke masjid-masjid, pondok-pondok pengajian agama itu hanya boleh dibilang dengan jari. Sementara kuliah-kuliah ilmu dunia sangat ramai,setiap hari sekolah-sekolah pendidikan sekular di penuhi dengan manusia yang bertujuan merebut dunia ini. Niat pengajian ini tidak bertunjangkan Tuhan tetapi mencari kerja semata-mata. Bahkan niat manusia yang berpendidikan agama sama sahaja dengan yang berpendidikan sekular.
Kemudian kita soal lagi. Dikalangan yang menuntut ilmu-ilmu agama tadi, mana pula yang ramai, golongan yang belajar dan mendapat ilmu agama tadi kemudian dihayati dan diperjuangkan sunguh-sungguh di tengah masyarakat hingga menjadi model Islam yang syumul itukah yang ramai atau yang menuntut ilmu agama tetapi kesan pada diri dan masyarakat sama sahaja dan tidak berubah apa2kah yang paling ramai?
3.Mana yang ramai? Golongan yang berjaga malamkah yang ramai atau golongan yang tidur lena di malam harikah yang ramai?

Saintis Perancis Memeluk Islam Setelah Mengkaji Mayat Ramses II Share283 >> Saturday, July 30, 2011 Mumia Ramesses II Pada pertengahan tahun 1975, Presiden Perancis menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramasses II yang sangat terkenal. Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhi. Dr. M

Saintis Perancis Memeluk Islam Setelah Mengkaji Mayat Ramses II

>> Saturday, July 30, 2011


Mumia Ramesses II

Pada pertengahan tahun 1975, Presiden Perancis menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramasses II yang sangat terkenal.

Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya.

Mesir menyambut baik tawaran itu dan membenarkan mumia itu diterbangkan ke Paris. Malah ketika sampai di sana kedatangan mumia itu disambut dengan pesta dan majlis keramaian. Ini termasuklah apabila Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka.

Mumia itu kemudiannya diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis. Di situ ia bakal diperiksa sekali gus membongkar rahsianya oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille.

Prof. Dr. Maurice Bucaille

Bucaille adalah seorang pakar bedah kenamaan Perancis yang dilahirkan di Pont-L’Eveque pada 19 Julai 1920. Memulakan kerjaya di bidang perubatan am dan pada tahun 1945 beliau diiktiraf sebagai pakar di bidang gastroentorologi.

Ramai kerabat diraja dan keluarga pemimpin dunia menggunakan khidmat Dr. Bucaille, termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat.

Kesempatan untuk membedah dan menyiasat mumia Firaun ini di manfaat sepenuhnya oleh Bucaille. Beliau mengerah seluruh tenaga dan pengalamannya untuk membongkar misteri di sebalik kematian raja Mesir kuno itu.

hasilnya sangat mengejutkan. Dr. Bucaille menjumpai sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun mati akibat tenggelam di dalam laut. Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, ‘dirawat’ segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu tidak buruk.

Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille.

Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut?

Beliau menyiapkan sebuah laporan akhir yang dipercayainya sebagai penemuan baru, iaitu proses menyelamatkan mayat Firaun dari laut dan kaedah pengawetannya.

Laporan tersebut diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (tajuk asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine). Ekoran penerbitan laporan itu, Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis.





Kisah Firaun Di Dalam Al-Quran

Namun seorang rakan sempat membisikkan kepada Dr. Bucaille bahawa penemuan ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru.

“Jangan panik kerana sesungguhnya umat Islam telah mengetahui tentang peristiwa Firaun yang mati lemas dan mayatnya dipelihara sehingga ke hari ini!”

Namun kata-kata itu ditentang keras oleh Dr. Bucaille kerana beliau menganggap sangat mustahil. Baginya membongkar sesebuah misteri yang berlaku lama dahulu tidak mungkin dapat diketahui kecuali dengan perkembangan teknologi moden, peralatan dan makmal canggi.

Hakikatnya Dr. Bucaille menjadi serba salah dan bingung apabila diberitahu bahawa al-Quran yang diyakini dan dipercayai oleh umat Islam telahpun meriwayatkan kisah tenggelamnya Firaun dan kemudian mayatnya diselamatkan.

Beliau tertanya-tanya, bagaimana perkara seperti itu dapat diterima oleh akal kerana mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898. Sedangkan al-Quran telah ada di tangan umat Islam sejak 1400 tahun yang lalu.

Sambil mata tidak terlepas dari memandang mumia Firauan yang terbujur di hadapannya, Dr. Bucaille terus tertanya-tanya bagaimana al-Quran dapat menyatakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu.

“Adakah masuk akal ,di hadapanku ini adalah Firaun yang cuba menangkap Musa? Apakah masuk akal Muhammad mengetahui hal sejarah ini? Pada hal kejadian Musa dikejar Firaun telah berlaku sebelum al-Quran diturunkan,” kata hatinya sendirian.

Beliau mendapatkan kitab Injil yang di dalamnya hanya menyatakan Firaun tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun.

Sementara dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama) pula yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: 

“Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”. 
(Exodus 14:28 dan Psalm 136:15)

Penemuan Roda Kereta Firaun di dasar Laut Merah

Dr. Bucaille sangat terkejut kerana tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam. Ini menjadikan beliau semakin kebingungan.

Apabila mumia dikembalikan semula ke Mesir, Dr. Bucaille terus mendapatkan kepastian mengenai mumia itu. Lalu beliau memutuskan untuk bertemu dengan para ilmuwan Islam mengenai sejarah Nabi Musa, kekejaman Firaun sehinggalah Bani Israel meninggalkan Mesir dan dikejar Firaun dengan seluruh bala tentera di belakang mereka.

Maka salah seorang mereka terus bangun dan membaca ayat al-Quran berhubung sejarah tersebut untuk Dr. Bucaille mendengarkannya sendiri:

“Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami."
(Yunus: 92)

Apabila mendengar ayat ini, hati Dr. Bucaille benar-benar tersentuh. Beliau akhirnya mengakui kebenaran ayat itu kerana ia dapat diterima akal dan memberikan satu inspirasi serta dorongan kepada sains untuk maju meneroka lebih jauh lagi.

Lalu dengan hati yang begitu sebak dan keharuan, beliau pun bangun dan dengan suara yang lantang berkata: “Sesungguhnya aku masuk Islam dan beriman dengan al-Quran ini.”

Tidak sekadar beliau mengakui kebenaran dan memeluk Islam tetapi beliau kemudiannya pulang ke Perancis dengan mengkaji seluruh isi al-Quran.


Akhirnya beliau berjaya menerbitkan buku yang sangat mengejutkan seluruh dunia dan sehingga kini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa pada tahun 1976, iaitu The Bible, the Qur’an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.



Melalui buku ini, Dr. Bucaille yang kemudiannya dikenali sebagai Dr. Yahya Maurice Bucaille berjaya membuktikan bahawa al-Quran adalah selari dengan fakta-fakta sains sementara kitab Injil adalah sebaliknya.

“Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah. Ini kerana dalam Injil terdapat pelbagai kesilapan dari aspek saintifik tetapi tiada sedikitpun kesilapan seperti itu ada dalam al-Quran.

“Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden,” katanya.

Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi al-Quran benar-benar kalam Allah.

Lelaki Tampan Yang Menemani Anda Semasa Mati

 
Rasulullah SAW bersabda: 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah.

Tapi lelaki kacak itu berkata,Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'