Monday, August 13, 2012

9 Kota Yang Hilang

9. Palenque (Mexico)

Menurut ahli arkeologi, kota ini telah diasaskan  sekitar 100 SM. Banyak sejarah  Maya di Mexico selatan telah diubahsuai menggunakan inskripsi yg sukar dibaca. Rekod-rekod menunjukkan bahawa kota itu berkembang di abad ke-7, tetapi ditinggalkan kira-kira 800 Masihi. Selepas itu, ianya terus berlalu dan bandar telah diserap balik ke dalam hutan. Mungkin nama asal adalah Na Chan Kan (bandar ular). Jika anda melawat laman web hari ini, anda `mungkin akan menemukan masyarakat asli Lancondon India menjual senjata buatan tangan dan perhiasan.
9 Cities of Lost History

8. Pavlopetri (Greece)

Apabila kamu berkata " bandar hilang", kebanyakan orang akan berfikir tentang Atlantis. Tidak terdapat bukti yang boleh dipercayai bahawa ia tidak pernah wujud, kecuali tulisan-tulisan Plato tentang bandar yang telah ditelan oleh laut. Nasib yang sama menimpa Pavlopetri, sebuah bandar yang telah wujud dari Zaman Batu hingga 1000 SM. dan memberi pandangan yang sahih hidup dalam era itu kepada ahli-ahli arkeologi. Fakta yang menarik ialah kebanyakan penempatan yang sudah ditelan oleh laut rosak teruk, manakala Pavlopetri kelihatan hampir tidak terusik. Bandar mungkin tenggelam kerana pemerdapatan paras laut dan penenggelaman tanah akibat gempa bumi. Mengetahui bahawa paras laut berubah beberapa kali sepanjang tempoh kewujudan manusia, ianya tidak mustahil bahawa terdapat sebuah bandar yang sama hanya menunggu di laut biru dalam untuk ditemui.
9 Cities of Lost History

7. Memphis (Mesir)

Bandar ini adalah bandar kuno pusat pentadbiran Mesir sepanjang sejarahnya. Nama lama untuk Memphis ialah Ineb Hedj yang bermaksud "Tembok Putih". Kota ini diasaskan, oleh  Herodotus, sekitar 3100 SM dan pengasasnya adalah Menes yang bersatu dengan Egypts . Penduduk bandar yang berbeza, tetapi ia diterima secara umum bahawa bandar mempunyai kira-kira 30,000 rakyat dan merupakan bandar terbesar di seluruh dunia pada ketika itu.
9 Cities of Lost History

6. Timgad (Algeria)

Tempat ini yang sangat terang yang diasaskan oleh Maharaja Trajan, terselamat daripada kesukaran banyak dan telah berkembang menjadi sebuah pekan pasar yang besar. Selepas kemusnahan dalam abad ke-5, dibina semula sebagai pusat agama Kristian. Ia kemudian dirobohkan sekali lagi pada abad ketujuh oleh Vandal.  Sands of Sahara mengekalkan bandar sehingga penemuan semula dalam 1881. Kini, runtuhan memberi kita wawasan yang luar biasa ke dalam seni bina Rom di wilayah Afrika. Di sini anda boleh melihat gerbang Trajan, tempat permandian dan Temple of Jupiter,  sebagai Pantheon Rom. Cara hidup mereka, adalah  terbaik yang dibuktikan oleh inskripsi di dinding: "Pemburuan, mandi, bermain dan ketawa. Ini adalah kehidupan! "
9 Cities of Lost History

5. Machu Picchu (Peru)

Bandar ini di Inca purba, "Puncak Lama", terletak di bahagian atas Andes dan didiami untuk masa yang agak singkat, mungkin antara 1450. dan 1572 sebelum ia jatuh kepada penakluk Sepanyol. Kerana Sepanyol kehilangan rekod perjalanan ke bandar, dan penduduk tempatan tidak mahu mendedahkan lokasi, Machu Picchu tidak menjadi tumpuan ramai sehingga awal abad ke-20. Masih terdapat perbezaan pendapat mengenai sama ada ia adalah sebuah koloni semata-mata, tempat perlindungan diraja atau tempat suci agama. Tahun ini menandakan 100 tahun sejak penemuan Machu Picchu.
9 Cities of Lost History

4. Cliff Palace (Colorado, Amerika Syarikat)

Pueblo India di bahagian barat daya benua mendapat nama dari kampung-kampung mereka . Walaupun terdapat  masyarakat Pueblo moden yang masih wujud, masyarakat purba mereka, yang dikenali sebagai Anasazi, telah berkembang antara 900 dan 1200 Masihi. Cliff Palace dibina pada "zaman kegemilangan" Anasazi `s, tetapi ditinggalkan pada 1300. Ianya ditinggalkan belum ditemui di padang pasir sehingga tahun 1888. Selepas ia ditemui, ia adalah penyelesaian yang dibina di batu. Cliff Palace adalah  nama yang salah, kerana ia lebih sebuah kampung berbanding nama istana. Ia tidak pernah ditemui .Mengapa penduduk meninggalkan tempat in?, tetapi ia diterima secara umum bahawa mereka melakukannya kerana kemarau teruk.
9 Cities of Lost History

3. Tikal (Guatemala)

Bandar Tikal, yang pernah menjadi   modal empayar Maya adalah juga bandar raya terbesar di Dunia Baru. Sempurna dipelihara dinding memberi keterangan kepada bekas kuasa, dan pemergian secara tiba-tiba orang Maya. Walaupun terdapat adalah tidak dipercayai   pengetahuan kewujudannya, selepas ekspedisi ia tahun 1848. ahli arkeologi mendapati satu laman web terbesar di dunia. Terdapat   piramid tinggi 70 meter, istana diraja,   monumen dan arena besar bagi permainan bola Maya.
     9 Bandar Terkemuka Sejarah Hilang

2. Pompeii (Itali)

Ini bandar Rom terletak berhampiran   moden Naples, dan adalah sama seperti Herculaneum, musnah apabila   gunung berapi Vesuvius meletus pada bulan Ogos pada tahun 79. Letusan yang membentang selama dua hari dikebumikan bandar di bawah tan   abu yang dipelihara selama hampir 1700 tahun, sehingga ia telah dijumpai semula   pada 1748. Walaupun kami menyangka bahawa orang-orang Rom purba hidup di dunia imaginatif marmar putih, Pompeii dengan slogan politik pada dinding, mendedahkan bandar "yang benar", serupa dengan yang moden.
9 Cities of Lost History

1. Akrotiri (Santorini)

Tamadun Minoan Crete, yang dinamakan sempena mitos Raja Minos, labirin pembina, sepenuhnya dilupakan sehingga awal abad ke-20. Penemuan istana besar di Knossos, sekali lagi bersinar kegemilangan negara itu, tetapi Akrotiri, bandar mereka di pulau Santorini, adalah contoh yang mungkin lebih yang indah construction.However mereka, kota ini dikebumikan selepas letusan gunung berapi sekitar 1600. SM yang merupakan salah satu yang terbesar yang pernah diingati. Letusan yang membawa kehancuran kepada kerajaan Minoan. Penemuan Akrotiri mendedahkan lukisan-lukisan yang cantik dan pembinaan yang dirancang dengan teliti.
9 Cities of Lost History

0 comments:

Post a Comment