Friday, October 9, 2009

RAHSIA BERSATU MENURUT ISLAM


Telah menjadi fitrah atau tabiat semula jadi manusia,setiap orang,setiap kaum atau bangsa ingin bersatu-padu.Bahkan sebaliknya, tidak ada sesiapa pun walau apa kaum dan bangsanya, yang suka pada perpecahan. Lebih-lebih lagi kalau perpecahan itu hingga sampai membawa permusuhan dan peperangan.

Kalau sudah sampai perpecahan itu membawa permusuhan dan seterusnya peperangan,ia akan menyusahkan semua pihak.Susah mencari rezeki,tidak aman di dalam perjalanan,tidak lelap mata tidur, payah mahu rehat,sentiasa bimbang, mungkin rosak harta benda dan terkorban nyawa.Kalau hidup pun,ada yang cacat anggota, terhalang mencari kekayaan, terhalang membangun dan membuat kemajuan.

Apabila perpecahan berlaku, terutama apabila membawa peperangan, manusia sudah hilang kebebasan, hidup dalam ketakutan, jiwa tertekan, keluh-kesah dan gelisah. Oleh kerana kesan daripada perpecahan itu buruk padahnya, besar risikonya yang hendak ditanggung oleh manusia dan kerosakan pula mungkin akan berpanjangan hingga kepada beberapa generasi yang kemudian, justeru itulah perpecahan itu sebenarnya adalah musuh kepada manusia. Kerana itulah tidak ada manusia yang mahu dan suka.

Fitrah semula jadi manusia memang ingin kepada hidup aman damai kerana di situlah rahsia kebahagiaan dan keharmonian yang diidamkan oleh setiap manusia, tidak kira apa etnik dan bangsa. Justeru itulah manusia ingin kepada berpadu dan bersatu.

MENGAPA MANUSIA INGINKAN PERPADUAN?

Telah menjadi fitrah semula jadi kepada setiap manusia tidak kira apa kaum dan bangsa bahawa manusia itu suka dan perlu bergaul, bermasyarakat, bertemu dan berjumpa di antara satu sama lain.
\
Di antara sebabnya ialah:

1. Manusia tidak boleh hidup bersendirian, kerana bersendirian terasa sepi dan kekosongan.
Apabila bertemu ada perbualan dan dari perbualan itu,fikiran dan hati sedikit terisi (terhibur) walaupun tidak kukuh.

2. Manusia hendak mendapatkan keperluan hidup. Paling tidak yang asas seperti makan, minum, pakaian, tempat tinggal. Semua itu tidak mungkin dapat diusahakan sendirian melainkan dengan bantuan orang lain sama ada secara langsung mahupun secara tidak langsung.

3. Manusia tidak boleh lepas daripada menerima berbagai-bagai ujian hidup seperti sakit, miskin, ditimpa bencana alam dan kematian. Oleh yang demikian, untuk menyelesaikan masalah itu, ianya tidak mungkin boleh dibuat tanpa bantuan orang lain.

4. Manusia watak semula jadinya atau tabiat semula jadinya sering mengundang musuh dengan orang. Untuk menolak kejahatan musuhnya, manusia memerlukan pertolongan orang lain. Kalau begitu maka perlu adanya kawan dan orang yang menolong.

5. Telah menjadi tabiat semula jadi manusia, lelaki ada rangsangan inginkan perempuan dan perempuan juga ada rangsangan inginkan lelaki. Maka timbul perlu-memerlukan antara satu sama lain. Seterusnya terjadilah perkahwinan dan pertemuan di antara dua keluarga.

6. Fitrah semula jadi manusia ingin membangun dan maju,maka lahirlah perhubungan antara buruh dengan majikan. Majikan perlukan buruh, buruh pula perlukan majikan untuk dapat gaji.

7. Tabiat semula jadi manusia inginkan ilmu, maka timbullah keperluan untuk mencari guru. Orang yang memberi ilmu pula ingin memperpanjangkan ilmunya. Timbullah perlu memerlukan antara satu sama lain.

8. Telah menjadi tabiat semula jadi, orang yang kuat dan pandai ingin jadi pemimpin, maka perlu pada pengikut. Orang yang lemah pula ingin perlindungan oleh seorang yang kuat(pemimpin). Di sini terjadilah saling perlu-memerlukan antara dua golongan ini.

Setelah kita mengkaji secara rambang, nyata dan jelas sekali bahawa manusia itu di dalam mengendalikan kehidupan, mereka memerlukan satu sama lain, sandar-menyandar, memerlukan bertolong bantu dan kerjasama. Kalau tidak, tidak boleh hidup.Sama ada suka atau tidak, terpaksa manusia hidup begitu.Kalaupun fitrahnya tidak mendorong, namun keadaan hidup itu memaksa kepada perlu-memerlukan satu sama lain.

LOGIKNYA MANUSIA BERPADU DAN BERSATU

Setelah kita mengkaji kehidupan manusia serta dapat dibuktikan dan dirasakan oleh pengalaman hidup kita bahawa manusia itu terpaksa hidup perlu-memerlukan antara satu sama lain, maka mengikut logiknya manusia mesti bersatu padu.

Apabila bersatu padu, tidak akan bergaduh, tidak akan berkrisis, tidak akan bersenget hati, tidak akan bermusuh-musuh, tidak akan jatuh menjatuhkan dan tidak akan berperang sesama sendiri.Bahkan sepatutnya mereka berkasih sayang.
Dengan itu manusia mudah mengendalikan urusan kehidupan satu sama lain. Namun realitinya tidak begitu. Manusia itu sentiasa sahaja berpecah belah dan bermusuhan sekalipun di dalam satu etnik dan satu bangsa.

MENGAPA MANUSIA TIDAK BOLEH BERPADU DAN BERSATU?

Walaupun manusia itu antara satu sama lain perlu-memerlukan,sandar-menyandar, lengkap-melengkapi, namun demikian payah manusia itu hendak disatukan. Mengapa? Kerana di dalam diri manusia itu ada nafsu. Sifat nafsu itu sangat jahat di samping adanya syaitan yang sentiasa mendorong manusia bermusuhan satu sama lain. Di antara kejahatan nafsu ialah bersifat tamak, mementingkan diri dan kehendaknya tidak terbatas.

Nafsu itu berkehendak yang halal mahupun yang haram,yang baik mahupun yang buruk dan yang boleh mahupun yang tidak boleh. Apabila diperturutkan kehendaknya demi untuk mencapai kehendak dan kemahuan, dia tidak kira cara haram,cara memerah tenaga orang,fitnah orang,burukkan orang,mengambil hak orang lain menindas,menipu harta orang,menghina orang dan lain-lain. Begitulah setiap orang atau puak atau kaum di dalam satu bangsa, kalau tidak dibendung oleh iman.

Oleh yang demikian, di dalam perlu-memerlu itu mereka berpecah. Di dalam bertolong bantu itu bersenget hati.Di dalam sandar-menyandar itu ada kepentingan diri.Di dalam gotong royong itu ada pengkhianatan.Di dalam perkongsian, ada penipuan. Di dalam satu keluarga, satu jemaah, satu parti, satu kaum atau satu bangsa, ada jatuh-menjatuhkan dan khianat mengkhianati.
RAHSIA PERPADUAN

Bersatu dan berpadu bukan satu perkara yang mudah.Hendak menyatupadukan satu bangsa di dalam sebuah negara amatlah payah.Untuk berpadu setakat satu keluarga atau di dalam sebuah rumah tangga pun sudah terasa sulitnya. Betapalah hendak mempersatukan rakyat di dalam sebuah negara dan lebih-lebih lagilah alam sejagat.

Mempersatukan manusia,jangan dianggap mudah.Jangan fikir ia boleh berlaku kerana kita dari satu rumpun keturunan,satu etnik atau sedarah sedaging.Ia juga tidak mudah berlaku hanya kerana satu tempat lahir,satu ideologi atau kerana berada di dalam sebuah parti atau jemaah.

Sebelum saya memaparkan rahsia perpaduan dan bersatu itu,saya ingin nyatakan lebih dahulu peringkat-peringkat perpaduan dan bersatu.Agar dapat kita faham bagaimanakah sebenarnya yang dikatakan bersatu dan berpadu itu. Perpaduan dan persatuan itu boleh dibahagi kepada tiga kategori seperti yang kita senaraikan di bawah ini:

Pertama:

Perpaduan dan persatuan setakat fizikal atau jasad.Dengan kata-kata lain, perpaduan dan persatuan secara luaran semata-mata.Ertinya ia tidak diikat oleh akal,fikiran dan jiwa.Hanya setakat diikat oleh keperluan semasa atau desakan-desakan hidup yang tidak dapat atau payah hendak dielakkan.Demi hendak menjaga nama baik,atau agar jangan dipulaukan orang,atau bimbangkan apa kata masyarakat setempat,juga agar jangan sampai dimusuhi oleh orang ramai, maka dilakukanlah pertemuan fizikal. Contohnya dengan hadir sama di dalam kerja gotong-royong,di majlis membuat ikrar,ikut sama mengadakan majlis kenduri-kendara,hadir di majlis kematian dan hadir di mesyuarat kampung atau sekolah tempat anak-anak belajar. Dia juga akan hadir di pertemuan memperbincangkan masalah jenayah yang sangat menyusahkan dan menggugat keselamatan umum.Oleh kerana itu ketakutan bersama maka dia hadirlah sama di dalam pertemuan dan perbincangan itu.

Pertemuan-pertemuan seumpama yang kita sebutkan di atas adalah perpaduan fizikal namanya.Ia diikat oleh faktor-faktor luaran atau oleh desakan-desakan atau keperluan semasa-semata.Ia tidak diikat oleh persoalan dalaman seperti diikat oleh satu fikiran atau ikatan jiwa.Perpaduan dan persatuan seumpama ini adalah ikatan yang longgar.Ia tidak kuat dan teguh. Ikatan-ikatan seumpama ini tidak dapat menghindarkan daripada sifat-sifat mazmumah seperti hasad dengki,jahat sangka,khianat,mengadu domba,sombong,
riyak,cari nama,glamour,pemarah,tamak dan lain-lain lagi.Ertinya manusia sentiasa terdedah kepada keretakan dan perpecahan.Sifat-sifat mazmumah tadi itulah pemecah belah perpaduan dan persatuan.

Perpaduan dan persatuan fizikal atau jasad semata-mata,tidak bolehdiharapkan. Perpaduan dan persatuan seperti ini adalah reput dan rapuh. Perpaduan seperti ini adalah ibarat perpaduan buih di laut.Buih di laut itu,walau menggunung sekalipun,namun tidak kuat dan padu.Bila-bila masa sahaja boleh pecah.Datang angin sahaja, boleh pecah.Datang ombak,ia boleh pecah. Datang sampah sarap melanda pun,ia boleh pecah.Belum lagi dilanda oleh kapal-kapal besar dan ribut taufan yang kuat.Lebih-lebih lagilah akan berkecai, terbarai dan terburai.

Menurut Islam,perpaduan fizikal yang tiada ikatan teguh dari dalaman diri manusia itu,belum boleh dikatakan perpaduan atau bersatu.Ia berlaku disebabkan desakan dan keadaan-keadaan yang memaksa.Ia bukan diikat oleh satu fikiran dan jiwa.

Kedua:

Perpaduan dan kesatuan fikiran ialah perpaduan yang diikat oleh satu pendapat dan satu pandangan.Biasanya ia berlaku di dalam satu masyarakat setempat, sepuak,sejemaah atau satu bangsa dalam sebuah negara,di atas sesuatu perkara, projek atau sesuatu isu sahaja.Walaupun perkara itu diterima bersama oleh semua orang atau oleh majoriti, perpaduan begini tidak berlaku terhadap semua hal dalam masyarakat itu.Pandangan dan pendapat yang sama itu diikat oleh faktor-faktor dalaman iaitu akal fikiran,namun perkara yang disepakati itu adalah hal-hal luaran yang bersifat keduniaan.Kesatuan fikiran itu berlaku mungkin untuk keperluan-keperluan semasa.Apabila perkara itu tidak diperlukan lagi,maka di waktu itu ikatan perpaduan itu sudah terungkai dengan sendirinya.

Lebih-lebih lagi apabila perpaduan itu dari ikatan akal fikiran atau ideologi semata-mata.Ia tidak akan membuang sifat-sifat mazmumah manusia seperti hasad, khianat, tamak,pemarah,bakhil, dendam,jahat sangka,mengumpat, memfitnah, mengata,menghina dan lain-lain lagi.Sedangkan sifat-sifat mazmumah tadilah yang menjadi pemecah belah manusia walaupun di dalam sesetengah perkara, mereka sudah satu pandangan, satu pendapat atau satu ideologi.

Oleh yang demikian, perpaduan akal fikiran atau ikatan ideologi juga tidak kukuh dan teguh.Ia juga boleh dikatakan perpaduan buih di lautan.Nampak menggunung tetapi rapuh.Nampak hebat tetapi tidak kuat.Sampah sarap sahaja pun sudah boleh memecahkannya.Betapalah apabila dilanda gelombang besar atau kapal besar.

Justeru itu Islam belum boleh menerima perpaduan dan persatuan akal fikiran atau ideologi sebagai satu perpaduan dan kesatuan umat Islam.

Ketiga:

Perpaduan dan kesatuan yang diikat oleh satu keyakinan yang benar,yang mutlak dan bersifat kekal abadi.Yang tidak berkesudahan hingga mati.Perpaduan yang kekal abadi itu diikat oleh iman yang dihayati jiwa atau hati.Bukan setakat iman secara akal fikiran. Beriman kepada Allah Taala dan yang lain-lain lagi yang wajib diimani, secara penghayatan. Tidak perlu saya sebut di sini.Bagi orang Islam, sudah tentu sudah faham secara ilmunya.Kemudian diikat juga oleh syariat iaitu peraturan-peraturan dan disiplin-disiplin kehidupan yang telah disampaikan oleh Allah Taala kepada Rasul-Nya, yang ada di dalam Al Quran dan di dalam Sunnahnya.

Seperti disebut di dalam firman Allah Taala:
Maksudnya: “Hendaklah kamu semua berpegang teguh dengan tali Allah
(syariat-Nya/agama Islam/Al Quran dan Sunnah) dan janganlah kamu semua berpecah belah(iaitu berpecah belah dari beriman dan syariat-Nya).” (Ali Imran:103)

Di dalam ayat ini, ada beberapa perkara yang dapat kita faham. Di antaranya:

1. Beriman dengan Allah Taala(diikat oleh iman/akidah).

2. Beriman juga dengan syariat-Nya (diikat oleh syariat Allah Taala di dalam semua hal di dalam kehidupan seperti kehidupan berkeluarga, bermasyarakat,berpendidikan, berpolitik,berekonomi,berpentadbiran, berjuang,bernegara,syariat Allah Taala adalah menjadi pengatur dan pendisiplinnya).

3. Jangan berpecah belah dengan iman dan syariat-Nya.Dengan erti yang lain,jangan dengan sesetengah hukum-hukum yang Allah Taala turunkan atau datangkan kita beriman dan dengan sesetengahnya lagi kita ragu.Begitu juga dengan sesetengah syariat-Nya kita amalkan seperti ibadah, zakat,puasa,haji tetapi di dalam berkeluarga, bermasyarakat, berekonomi, berpendidikan,berpolitik,di dalam pentadbiran negara dan lain-lain lagi, kita bersyariatkan akal,bersyariatkan ideologi atau pragmatisme.Ia masih bersifat ikatan akal fikiran ciptaan manusia. Bukan bersyariatkan daripada Al Quran dan Sunnah dari Allah Taala yang Maha Bijaksana lagi Mengetahui.

Di sini barulah kita faham bahawa umat Islam kalau ingin bersatu dan berpadu yang utuh dan teguh,hendaklah diikat satu sama lain oleh iman atau akidah dan diikat oleh syariat Allah Taala atau peraturan-Nya secara global atau keseluruhannya.Kalau berlaku sebaliknya, terjadilah pecah-belah
Apabila umat Islam diikat semuanya oleh satu akidah atau iman dan juga diikat oleh undang-undang dan perlembagaan Allah Taala di dalam seluruh kehidupan maka umat Islam telah bersatu dan berpadu. Inilah dia perpaduan yang kuat dan teguh untuk umat Islam. Perpaduan dan persatuan beginilah yang kita mesti usahakan dan perjuangkan. Kalau kita perjuangkan selain daripada itu ertinya kita perjuangkan perpaduan yang umpama buih di laut.

PERPADUAN TANPA IKATAN IMAN DAN SYARIAT

Kalau umat Islam di seluruh dunia ini tidak diikat oleh satu akidah dan satu syariat, tidak mungkin berlaku perpaduan dan kesatuan. Ajaran Islam yang menetapkan begitu. Janganlah bertegang leher mengatakan umat Islam boleh bersatu tanpa kesatuan iman/akidah atau syariat.

Umat Islam tidak akan boleh bersatu atas dasar ekonomi atau ideologi. Justeru ekonomi dan ideologi tidak boleh membendung perpecahan. Ia tidak boleh membendung sifat-sifat mazmumah yang memecah-belahkan manusia kerana di dalam ajaran ideologi atau ajaran mengikut teori akal fikiran, tidak ada ajaran untuk takut atau cintakan Allah. Kalau manusia sudah tidak takut dengan Tuhan dan Neraka-Nya, apalagi yang boleh membendung manusia daripada melakukan kejahatan lahir dan batin? Kejahatan itulah yang memecahbelahkan kehidupan manusia, merenggangkan persaudaraan, menghancurkan perpaduan dan persatuan umat.

Oleh yang demikian jelaslah ajaran ideologi atau teori akal fikiran tidak akan boleh mempersatukan umat Islam kerana ikatannya tidak ada. Kalaupun dikatakan ada, ia sangat reput dan rapuh. Justeru itu kalau di dalam sebuah parti, atau jemaah, atau sebuah negara sekalipun, kalau ikatan itu dari ajaran ideology atau ajaran teori akal fikiran, maka umat Islam tidak akan boleh bersatu. Bahkan dalam sebuah parti Islam sekalipun, kalau iman itu tidak benar-benar dihayati dan syariat Islam berjalan secara longgar di kalangan ahli-ahlinya, ia juga tidak akan melahirkan perpaduan dan kesatuan umat Islam yang kuat dan utuh di dalam parti itu.

PERPADUAN ADALAH IKATAN JIWA

Setelah agak panjang lebar kita membahaskan perpaduan dan kesatuan umat, fahamlah kita bahawa perpaduan di kalangan umat Islam itu asasnya adalah ikatan jiwa yang satu akidah atau satu iman, yang benar-benar dihayati oleh setiap jiwa orang Islam. Bukan sekadar akidah atau iman berdasarkan akal fikiran semata-mata tetapi akidah atau iman yang benar-benar mendatangkan cinta kepada Allah Taala. Juga yang benar-benar mendatangkan rasa takut dan gerun dengan Allah Taala. Diikat pula oleh syariat sebagai disiplin kehidupan.

Apabila asas ikatan ini wujud dengan teguhnya maka kesatuan fikiran dan perpaduan fizikal itu memperindahkan lagi perpaduan itu. Ia bertambah lengkap dan kemas. Sebaliknya kalau perpaduan yang asas tadi tidak wujud atau lemah, maka perpaduan fikiran dan fizikal tidak menambahkan apa-apa kepada perpaduan dan kesatuan umat Islam.

Ikatan jiwa yang ditunjangi oleh akidah dan iman yang dihayati amatlah teguh kerana ikatannya terus kepada Allah Taala yang kekal abadi. Ikatan jiwa yang sama-sama berhubung dengan Allah, ia tidak reput dan tidak rapuh kerana Allah SWT yang Maha Mencipta itu, Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui. Dia tidak bersifat baharu seperti makhluk yang mempunyai sifat-sifat kelemahan. Sesiapa yang bersandar dengan makhluk pasti lemah dan siapa yang bersandar terus dengan Allah Taala, pasti kuat dan teguh.

Ikatan jiwa di kalangan umat Islam diikat oleh akidah atau iman yang satu. Itulah dia yang dikatakan kesatuan jiwa. Kesatuan jiwa dengan Tuhan tidak ada kepentingan dunia. Apabila tidak ada kepentingan dunia, penyakit pecah belah tidak akan wujud. Apabila penyakit pecah belah tidak wujud, perpaduan dan kesatuan umat Islam selamat dari bahaya pecah belah kerana yang memecahbelahkan manusia itu ialah dunia dan mata bendanya. Kalau jiwa sudah terpaut dengan dunia dan mata bendanya, timbul tamak, lahir penyakit bakhil, datang penyakit rebut-merebut dan saing-menyaingi. Kemudian datang hasaddengki, sakit-sakit hati pun timbul, marah-memarahi, dendamberdendam, fitnah-memfitnah dan umpat-mengumpat. Akibatnya pecah belahlah umat.

Kesatuan akidah atau iman ertinya cinta dan takutkan Allah Taala. Ia tidak menjadi rebutan dan tidak berlaku saingan. Semakin masing-masing kuat cintakan Allah Taala atau makin kuat takutnya kepada Allah Taala, semakin bersatu dan berpadulah umat Islam. Cuma yang akan jadi tidak senang ialah orang yang tidak beriman atau orang yang sudah lemah iman. Daripada mereka sahajalah lahir hasad dengki terhadap orang yang kuat cintanya kepada Allah Taala.

TIDAK MESTI BOLEH BERSATU DALAM SATU PARTI

Parti atau sebuah organisasi adalah satu mekanisme atau satu alat. Dari situ diharapkan ada usaha untuk menyatupadukan umat Islam. Begitu pun perlu diingat, apabila sekumpulan umat Islam itu sudah berada di dalam sebuah parti atau organisasi, kita tidak boleh menganggap mereka itu sudah bersatu dan berpadu. Cuma tenaga telah dapat dikumpulkan. Terpulanglah bagaimana pemimpin dalam parti itu untuk menyatupadukan jiwa mereka dengan ikatan akidah atau iman dan syariat. Kemudian bagaimana pula hendak digunakan tenaga mereka yang sudah dapat dikumpulkan itu untuk menegakkan Islam dalam semua aspeknya. Setidak-tidaknya dalam parti Islam terlebih dahulu. Sekalipun dasar perjuangan sebuah parti atau organisasi itu adalah Islam yang bersumberkan Al Quran dan Al Hadis, namun bukan mudah hendak disatukan fikiran, lebih-lebih lagi jiwa mereka dengan ikatan akidah atau iman yang kental dan ikatan syariat Islam yang syumul. Sama ada di dalam individu ahliahlinya, keluarganya atau di dalam jemaahnya, sebelum berlaku ikatan yang lebih luas lagi di luar parti. Ini kerana ada beberapa halangan lagi.

Di antaranya:
1. Bukan senang hendak memberi faham kepada seluruh ahliterhadap Islam yang syumul atau global itu di semua aspek kehidupan berdasarkan Al Quran dan Sunnah.

2. Setelah diberi faham secara menyeluruh kepada anggota parti, yang lebih sulit lagi adalah untuk diamalkan di kalangan anggota parti sama ada secara individu, keluarga dan di dalam jemaah itu agar Islam itu benar-benar wujud terserlah di dalam jemaah. Agar kemudian mudah pula kita mengajak orang lain.

3. Ia memerlukan seorang pemimpin parti atau jemaah yang benar-benar berkarisma dan berwibawa seperti mempunyai ilmu Islam yang cukup, faham isu semasa, pandai mendidik ahli-ahli parti atau jemaah, mempunyai sifat-sifat taqwa dan akhlak yang tinggi agar mudah dicontohi oleh pengikut serta mempunyai berkat agar layak mendapat bantuan daripada Allah Taala.

4. Mempunyai seorang pemimpin yang berwibawa sahaja tidak cukup kuat. Perlu juga satu team kepimpinan di dalam parti itu yang membayangi peribadi pemimpin nombor satu agar dapat membantu pemimpin dan ditaati oleh pengikut.

5. Kalau kepimpinannya lemah, maka lemah pula dalam memimpin dan mentarbiah anggota jemaah. Di waktu itu akan jadilah anggota jemaah terbiar. Sesetengah ahli serius mengamalkan Islam, sebahagian besarnya tidak. Sebahagiannya cukup kuat menjaga syariat tetapi lebih ramai pula yang cuai. Sebahagian ahli kuat menjaga halal dan haram manakala sebahagian lagi longgar menjaga halal dan haram. Ini bererti anggota-anggota parti belum boleh dikatakan bersatu lagi di dalam parti itu mengikut takrif Islam kerana tidak ada keselarian dan keselarasan di kalangan ahli-ahlinya di dalam mengamalkan syariat dan hukum-hakam Islam.

AKIDAH DAN SYARIAT MENGUATKAN IKATAN PERSAUDARAAN

Apabila akidah atau iman dan syariat begitu kuat dan teguhmengikat di kalangan anggota parti, jemaah atau satu masyarakat, di waktu itu akan terjadilah di kalangan umat Islam di dalam jemaah atau masyarakat itu sepertimana yang digambarkan oleh Hadis.
Maksudnya:
“Perumpamaan orang mukmin itu di dalam kasih sayang, cinta-mencintai dan berlemah-lembutnya di kalangan mereka itu adalah seperti jasad yang satu, apabila satu anggota sakit, seluruh anggota akan merasa sakit.”

Ini memberi erti atau menggambarkan bahawa jika anggota-anggota sebuah jemaah Islam itu benar-benar beriman dan bersyariat, lahirlah satu perasaan hati di antara satu sama lain bahawa kegembiraan dan kesusahan boleh dikongsi bersama.Kesenangan yang berlaku pada seorang anggota parti, jemaah atau masyarakat, orang lain ikut sama rasa senang dan gembira.

Begitu juga apabila ada kesusahan menimpa seseorang pula, orang lain ikut serta merasa susah dan bersedih hati.Apabila perkongsian hati dan perasaan itu wujud di kalangan
umat Islam, di waktu itu akan wujud satu masyarakat yang amat indah. Iaitu orang yang kaya akan membantu orang miskin dan susah tanpa diminta. Orang yang miskin dan susah pula tidak suka meminta-minta kecuali terpaksa sangat dan mereka tetap sabar. Orang tuanya dan pemimpin akan dihormati dan dimuliakan.Kanak-kanak dan orang bawahan akan dikasihi dan diberi simpati. Orang-orang muda berakhlak tinggi dan memberi khidmat dengan tenaga kepada masyarakat tanpa diprogramkan atau diarah-arah. Ahli-ahli ilmu suka memberi khidmat dengan ilmunya tanpa minta dibayar tetapi tidak salah pula kalau mereka mengambil jika diberi. Ulamanya adalah laksana obor menerangi masyarakatnya dengan ilmu dan nasihat serta suri teladannya. Gadis-gadis dan perempuan bersifat malu, menjaga kehormatannya dan tidak ada orang yang akan menodainya. Pemimpin, para ulama, pembesar-pembesar serta orang-orang kaya merendah diri, menjadi payung kepada masyarakat atau kepada jemaahnya.

Setiap anggota masyarakat atau jemaah memikirkan dan mengutamakan orang lain lebih daripada dirinya sendiriKalau wujudlah masyarakat, jemaah atau parti umat Islam
seperti yang telah digambarkan tadi, sudah tentu hasad dengki padam dengan sendiri. Penzaliman lenyap, marah-memarahi hilang, tamak, bakhil terhapus sama sekali. Riyak dan sombong hilang dengan sendiri. Dendam-mendendam, kata-mengata, umpat-mengumpat, hina-menghina dan jatuh-menjatuhkan tidak berlaku. Itulah dia kesan daripada berlakunya kesatuan hati setelah diikat oleh iman yang kuat dan syariat yang dihayati.Masyarakat sedemikianlah yang setiap umat Islam wajib memperjuangkannya
PERPADUAN ADALAH IKATAN JIWA

Setelah agak panjang lebar kita membahaskan perpaduan dan kesatuan umat,fahamlah kita perpaduan di kalangan umat Islam itu asasnya adalah ikatan jiwa yang satu aqidah atau satu iman yang benar-benar dihayati oleh setiap jiwa orang Islam. Bukan sekadar aqidah atau iman berdasarkan akal fikiran semata-mata tapi aqidah atau iman yang mendatangkan benar-benar cinta kepada Allah Taala atau yang mendatangkan benar-benar rasa takut dan gerun dengan Allah Taala serta diikat oleh syariat sebagai disiplin kehidupan.

Apabila asas ikatan ini wujud dengan teguhnya maka kesatuan fikiran dan perpaduan fizikal itu memperindahkan lagi perpaduan itu atau ia bertambah lengkap dan kemas perpaduan ini. Tapi kalau perpaduan yang asas tadi tidak wujud atau lemah, bahawa perpaduan fikiran dan fizikal tidak menambahkan apa-apa kepada perpaduan dan kesatuan umat Islam.

Ikatan jiwa yang ditunjangi oleh aqidah dan iman yang dihayati ia amat teguh, kerana ikatannya terus kepada Allah Taala yang kekal abadi . Ikatan jiwa yang sama-sama berhubung dengan Allah, ia tidak reput dan tidak rapuh kerana Allah Taala yang Maha Mencipta itu, Maha Bijaksana dan lagi Maha Mengetahui. Dia tidak bersifat yang baharu atau makhluk yang mempunyai sifat-sifat kelemahan. Siapa yang bersandar dengan makhluk pasti lemah dan siapa yang bersandar terus dengan Allah Taala pasti kuat dan teguh.

IKATAN DIANTARA UMAT ISLAM MELALUI AQIDAH DAN SYARIAT YANG SATU

Itulah dia yang dikatakan kesatuan jiwa. Kesatuan jiwa dengan Tuhan tidak ada kepentingan dunia. Apabila tidak ada kepentingan dunia, penyakit pecah-belah tidak akan wujud. Apabila penyakit pecah-belah tidak wujud, perpaduan dan kesatuan umat Islam selamat dari bahaya pecah-belah kerana yang memecahbelahkan manusia itu ialah dunia dan mata bendanya. Kalau jiwa sudah terpaut dengan dunia dan mata bendanya timbul tamak, lahir penyakit bakhil, datang penyakit rebut-merebut dan saing-menyaingi. Kemudian datang hasad dengki, sakit-sakit hati pun timbul, marah-memarahi, dendam-berdendam pun timbul, fitnah-memfitnah, umpat-mengumpat pun terjadi. Lahirlah budaya, pecahlah umat. Ia bermula daripada mata dunia dan mata benda.

Kesatuan aqidah atau iman ertinya cintakan Allah Taala atau takutkan Allah Taala. Ia tidak jadi rebutan, tidak berlaku saingan. Makin masing-masing kuat cintakan Allah Taala atau makin kuat takutnya kepada Allah Taala, semakin bersatu dan padu umat Islam. Cuma yang akan jadi tidak senang ialah orang yang tidak beriman atau orang yang sudah lemah iman. Daripada mereka sajalah lahir hasad dengki itu terhadap orang yang kuat cintanya kepada Allah Taala.

0 comments:

Post a Comment