Thursday, August 27, 2009

MEREKA YANG KAYA DENGAN KEMISKINAN

Dalam Islam, matlamat perjuangan ialah untuk mencari keredhoaan Illahi.Berjuang mesti berkorban,dan dalam pengorbanan pasti ada yang terkorban.Itulah lumrah kehidupan perjuangan. Dalam Islam makin berjuang bukan makin banyak mengumpul harta.Apatah lagk untuk memburu gelaran dan pangkat.Tidak juga untuk mendapat kesenangan dan kemewahan hidup didunia.Sebaliknya semua diburu untuk mendapat saham diakhirat. Dengan rahmat Allah jua.
Dalam Islam , makin berjuang, makin redho menuju kearah kemiskinan. sebab harta kekayaan dipergunakan untuk membangunkan syiar Islam.lihat lah hartawan Islam pada zaman Nabi Muhamad iaitu, Abdul Rahman bin Auf, seluruh kekayaannya dihabiskan untuk pembangunan Umat Islam. Pada perancangan beliaulah ekonomi Islam dapat membangun sehingga memusnahkan rangkaian perniagaan orang Yahudi sehingga mereka gulung tikar.Bersama dengan artikel ini diperturunkan kisah dahulu kala untuk renungan dan iktibar kita bersama.

Pernah seorang pemuda datang ke Masjid Nabi,sewaktu Nabi sedang duduk bersama sahabat .Lalu Rasul berkata ,”Kalau engkau mahu tengok orang yang cintakan Allah dan Rasul, tengoklah pemuda itu.”Dengan serentak mereka melihat.Ternyata pemuda yang masuk ketika itu adalah Mus’ab bin Umair.
Rasulullah bersabda lagi , “Kamu lihat bajunya yang bertampung dengan kulit kambing.Dulu ia adalah seorang hartawan di kota Makkah dan keluarganya orang yang kaya .Sedang makanannya berhidang dan tukang hidang akan melayaninya sebaik-baik mungkin.Tetapi demi cintanya kepada Allah dan Rasul ,engkau lihatlah sekarang. Yang tinggal hanyalah baju yang bertampung. Makannya entah dapat entah tidak dan lebih banyak berlapar dari kekenyangan.

Pada waktu Umar Bin Abdul Aziz memerintah negara Islam ia berucap diatas mimbar kota Baghdad .Katanya ,”Tuan-tuan semua tidak tahu kalaulah tidak kerana beberapa orang pemuda atau orang-orang yang dipandang oleh Allah nescaya dunia ini telah terbakar oleh kejahatan manusia .Tetapi Allah masih boleh selamatkan kita kerana mereka masih berada dimuka bumi ini,”
Itulah orang-orang yang Rasul maksudkan dalam ucapan baginda sebagai orang-orang yang berpakaian compang-camping dengan keadaan yang tidak terurus .Kalau ia memasuki perkampungan nescaya pasti orang akan menghinanya.Kalau ia meminta pertolongan ,tiada siapa yang membantunya .Kalau ia meminang gadis-gadis antara kamu nescya kamu akan menolaknya .Tetapi kalau mereka berdoa dengan Allah tiada batas antaranya dengan Allah .
Merekalah yang menjadi teman kepada Umar Al Khattab dimalam hari.Merekalah yang menjadi rakan Ali dikala suka dan duka . Merekalah orang–orang Allah dimuka bumi!Mereka itulah yang jika ke medan jihad dengan cita-cita tidak mahu balik lagi. Merekalah yang apabila petang hari,sebelum matahari terbenam akan menyedekahkan harta-harta ,pakaian dan makanan yang melebihi keperluan mereka. Lalu mereka berdoa kepada Allah : “Ya Allah, kalaulah malam ini masih ada orang yang lapar ,janganlah engkau salahkan aku kerana aku telah sedekahkan semua hartaku .Dan kalau ada orang yang tidur dalam kesejukan ,janganlah Engkau salahkan aku kerana aku telah sedekahkan selimutku.”
Inilah peribadi mereka yang telah dididik oleh Rasulullah dengan didikan taqwa .Yang hidup dalam kemiskinan tetapi mampu menolong orang lain.Mereka inilah orang yang kaya dalam kemiskinan.

Merekalah yang menumbangkan empayar Rom dan Parsi tetapi dalam hati mereka tidak ada sebesar debu pun keinginan terhadap dunia.Mereka itulah apabila ditawarkan pangkat dan jawatan,lumpuh kedua kaki dan tangannya dan jantungnya berdebar kencang.Tetapi apabila diberi peluang mati syahid mereka berharap kalau boleh biarlah seratus kali mati. Rasulullah melihat dan mendidik mereka.Kalau mereka cinta kepada pangkat ,pangkat itu akan dilucutkan darinya.Kalau mereka cinta nama ,nama itu dibuang daripadanya.Kalau mereka cintakan harta ,cinta mereka dialihkan kepada orang lain. Mereka didorong supaya mendapat kan pangkat taqwa.Harta yang mereka cari adalah kawasan-kawasan tanah disyurga .Mereka sanggup mengorbankan apa sahaja hingga papa kedana untuk mendapatkan tapak disyurga. Hinggakan Abu Bakar datang kepada Rasullullah menghabiskan segala hartanya .Rasulullah bertanya , “Wahai Abu Bakar ,apa yang masih tinggal untuk anak dan isterimu?” Abu Bakar menjawab ,”Yang aku tinggalkan pada anak dan isteriku ialah Allah dan Rasulnya.”Inilah hati mereka .Hati yang selalu mencemaskan akhirat dan neraka,hingga tidak sempat memikirkan kekayaan peribadi.Mereka kalau disogokkan dengan harta dunia ,jawatan,pangkat dan kemasyuran ia akan lari sebagaimana lari dari harimau yang ganas.Tetapi kalau diminta untuk syahid atau diseru berkorban apa saja untuk membangunkan agama, merekalah orang yang berada di barisan paling depan.

Jiwa-jiwa seperti merekalah ,jiwa yang telah membangunkan agama Allah .Hati merekalah hati yang menyintai hidup miskin demi menegakkan urusan ummah.Disebalik kesederhanaan hidup mereka ,muncul orang yang tajam fikirannya seperti Abu Bakar As Siddiq. Orang yang memiliki sifat perwira seperti Khalid Al Walid.Orang yang benci pada pangkat yang berhubung dengan urusan dunia seperti Nu’man Bin Muqarrin.
Orang yang lebih rindu anaknya mati syahid daripada mati sakit .Orang yang bersuluk dan beribadah.Tasbih ditangan kanan dan pedang dikanan kiri menunggu-nunggu pertahanan musuh seperti Salman Al Farisi.Orang yang sanggup memegang dan menumpaskan ekonomi yahudi serta ekonomi kafir-kafir lainnya seperti Abdul Rahman Bin Auf.Orang yang sanggup mati perwira-perwiranya seperti Abu Ubaidah Ibnu Jarrah.Dia pernah berkata Saidina Umar “Saya lebih suka mati bersama-sama mereka daripada lari dari mereka yang diserang taun.”Orang yang kalau berhadapan dengan musuh tidak ada pilihan selain mati mempertahankan agama.

Peribadi inilah yang menghiasi pentas sejarah. Bilakah akan lahir jiwa seperti mereka,bila harta diserahkan pada mereka nescaya ia akan merintih kerana telah datang dunia untuk merosakkan akhiratnya.Merekalah yang mentadbir denagn adil tetapi apabila ditanya orang dimana letak istananya rakyatnya akan menunjuk nun disana dibawah sebuah khemah dicelah-celah pokok tamar.Berjalur tubuh dibelakangnya bila ia bangun dari tidur.
Apabila mereka kembali kepada Allah baju yang membalut badan merekalah sebagai kain kafan.Dan setelah mereka wafat ,anak dan isteri mereka tidak mendapat apa-apa dari harta pusaka kecuali dua tiga biji mangkuk ataupun sebilah dua pedang.Tidak ada apa pun yang hendak direbutkan.Bila berjumpa dengan pemimpin mereka akan berucap “saya hendak syurga”.Seperti Abdul Rahman Bin Auf jumpa Rasulullah “Ya Rasullullah saya hendak syurga. Saya mendengar Rasullullah berkata saya akan lambat masuk syurga dengan sebab harta saya.Izinkanlah saya habiskan harta saya untuk perjuangan agar saya menjadi seorang yang papa kedana.

Sekian. Wassalam.

0 comments:

Post a Comment