Tuesday, March 24, 2009

ISLAM DAGANG(GHARIB): BAHAGIALAH ORANG YANG DAGANG(GHARIB) ITU

Ada hadis Rasulullah S.A.W menyebut (terjemahannya), "Islam mula datang keadaannya dagang, dan akan kembali dagang dengan seperti mulanya datang."
Maka berbahagialah orang yang dagang itu atau bertuahlah karena mereka telah membaiki apa yang telah dirosakkan manusia.

Di dalam hadis ini ada 4 perkara :

1. Dagang
2. Kembali dagang
3. Bertuahlah orang yang dagang
4. Orang yang gharib dapat membaiki apa yang dirosakkan orang.

Erti Dagang Dan Kembali Dagang

Apa maksud dagang? Asing, pelik, terpinggir atau ganjil. Rasulullah kata dagang itu ialah pelik, asing, terpinggir atau ganjil. Dagang ini orang berdagang, orang musafir ke tempat orang. Cuba kita kaji orang musafir ke tempat orang bagaimana? Kita tidak kenal orang, orang tidak kenal kita, orang pandang kita tercengang-cengang, kita pandang orang pun tercengang-cengang, sebab orang tengok kita lain macam, sebab dia tak pernah tengok kita. Budaya tidak sama, cara makan tidak sama, kita pelik tengok mereka, mereka pun pelik tengok kita.

Kalau hendak dikiaskan awal-awal Islam, orang yang terima Islam peringkat awal, orang ramai tengok mereka pelik. Mengapa? Kerana perangai tidak sama, cita-cita tidak sama, budaya tidak sama. Orang yang mula-mula masuk Islam, tiba-tiba takutkan Tuhan, cintakan Tuhan sedangkan orang ramai tidak begitu. Mereka (orang ramai) takut susah, takut miskin, cintakan harta. Jadilah 2 puak yang berbeza. Orang ramai pelik tengok mereka : ini orang mana? Ada satu puak tiba-tiba cintakan akhirat, ajak orang cinta akhirat, jadi orang pelik. Orang ramai tidak fikir mati, fikir dunia sahaja, fikir hidup sahaja. Orang Islam menjadi orang pelik. Mereka sebut Tuhan, orang ramai sebut hal-hal dunia.

Orang Islam peringkat awal bermati-matian perjuangkan Tuhan, orang ramai pelik mengapa buang duit untuk perjuangkan Tuhan, sedangkan orang ramai sampai berperang perjuangkan dunia. Sama-sama pelik. Orang lain berpecah belah, orang yang Islam ini ajak bersatu padu, orang lain fikirkan diri, orang yang gharib ini mahu buat baik dengan orang, orang ramai tengok pelik, dianggap bodoh, orang tidak boleh terima, akhirnya dipinggirkan.

Begitulah Rasulullah SAW menggambarkan orang Islam itu pelik, terpinggir, seperti gagak sama gagak bergaul tapi diantara gagak hitam, ada seekor yg merah. Kan pelik, gagak, gagaklah tapi mengapa merah tak seperti aku? Kan pelik, jenis sama, spesies sama tapi kenapa dia merah tak hitam? Sebab itu Rasulullah SAW kata gharib.

Berbahagialah Orang Yang Gharib

Rasulullah SAW berkata, orang yang dagang ini berbahagialah. Untung sangatlah, bertuah sangatlah. apa untungnya danapa bahagianya? Kerana mereka mampu baiki apa yang dirosakkan oleh manusia. Orang ajak dunia semata-mata, dia ajak ke akhirat, ajak cinta dan takut pada Tuhan. Orang ramai fikir kepentingan diri, yang gharib memikirkan bagaimana hendak buat baik pada orang.

Rasulullah SAW bersabda, sebaik-baik manusia ialah manusia yang dapat memberi manfaat kepada manusia lain. Jadi berbahagialah, bertuahlah orang yang pelik ini, orang yang dagang ini. Mengapa dianggap bertuah? Dia membetulkan apa yang salah. Yang rosak dibaiki, yang cacat dibetulkan, yang pecah belah disatukan. Dari tidak kenal Tuhan kepada kenal Tuhan, tidak perjuangkan akhirat kepada perjuangkan akhirat. Berbahagialah orang yang gharib. Bertuahlah mereka membaiki apa yang telah dirosakkan orang, baiki cara orang berfikir. Sebelum ini fikir dunia semata-mata, lalu dia ajak cinta Tuhan, cinta akhirat.

Rasulullah SAW kata dalam hadis tadi Islam akan dagang semula sepertimana mula-mula datang. Ramai orang terkejut. Kata Rasulullah SAW di akhir zaman akan berlaku orang yang pelik ini, orang yang terpinggir ini, orang yang dagang ini, akan kembali sepertimana asal. Berbahagialah orang yang kembali dagang seperti awal Islam dulu. Kerana mereka akan membaiki apa yang dirosakkan manusia.

Ada maksud tersirat, bahagia ada 2 makna, orang yang pelik, yang paling bahagia di akhirat dengan rahmat dan nikmat dengan keredhaan Tuhan, keampunan Tuhan. Tapi di akhir zaman kalau panjang umur, di dunia dapat bahagia. Mengapa? Yang rosak sudah jadi baik. Yang rosak sudah dibaiki oleh orang Islam. Umat Islam akan gemilang kali kedua. Setelah rosak dibaiki, setelah cacat di baiki, kalau panjang umur akan dapat saksikan perubahan itu. Kita akan saksikan yang cacat jadi baik, jadi ertinya di dunia lagi kalau panjang umur akan rasa bahagia, rasa terhibur karena Tuhan sudah jadi hiburan sementara waktu. Orang berpecah belah bersatu semula, tidak kenal Tuhan boleh kenal, orang tak cinta Tuhan boleh cinta, huru hara jadi aman damai. Itulah yang dimaksudkan hiburan sementara waktu. Hiburan yang sebenar di akhirat nanti. Orang yang dapat baiki benda yang rosak, ini orang yang berjasa. Maka berbahagialah di akhirat.

Tapi yang panjang umur sempat tengok di dunia lagi, aman damai hidup penuh harmoni, tidak ada gejala masyarakat. Tapi untuk jadi orang dagang bukan senang, sebuah kereta sudah rosak, rosak sangat, apakah senang untuk dibaiki semula? Tentu susah. Ia memerlukan orang yang benar-benar bertaqwa.

Contoh kita ambil yang kecil sedikit, yang kecil tentulah mudah. Kalau perkara kecil pun tidak boleh jadi orang ganjil, Katalah fitrah manusia samada lelaki atau perempuan ialah hendak kahwin. Itu fitrah. Fitrah itu yang disukai oleh hati. Hati suka. Kalau kita kendalikan sesuatu yang kita suka, tak mampu, kita tidak boleh jadi orang gharib, maka bukan kitalah orangnya. Sebulan kahwin boleh tahan. Masuk 2 bulan sudah krisis, maka bukan kitalah orangnya. Walaupun kahwin itu fitrah, maka masa yang sama tidak terlepas dari salah silap, timbul krisis, untuk selesaikan krisis tak pandai, maka kita tidak boleh jadi orang pelik. Gertak, hilang pertimbangan, bukan cara itu untuk baiki krisis rumahtangga tapi bincang apa yang tidak kena.

Kalau contoh yang besar sedikit, lagi gagallah. Katalah poligami, bukan senang untuk satukan 2,3,4 isteri. Kalau tidak boleh disatukan tidak boleh jadi orang ghariblah, jadi orang biasalah. Yang jadi pelik itu, ialah benda yang tak logik berlaku. Patut dia syukur Tuhan bantu dapat 2,3 isteri. Moga-moga kita pandai apply dalam sikap kita agar kita jadi orang pelik jadi orang bahagia di akhirat dan di dunia kalau panjang umur.

Sekian

0 comments:

Post a Comment