Thursday, April 30, 2009

Cuba Membunuh Diri

Norman dan Azlina,pasangan bergaji besar dan serba berada ini bergocang rumahtangga mereka selepas memperolehi anak kedua. Kemuncaknya isteri telah menelan pil tidur dengan niat membunuh diri. Menurut pendapat doktor, jumlah pil tidur yang diambil memang boleh membawa maut. Kekecewaan isteri itu hingga mempertikaikan apakah Tuhan ada atau tidak. Kalau Tuhan ada, mengapa Tuhan biarkan rumahtangganya hancur berkecai. Kalau Tuhan ada, mengapa tidak selamatkan rumahtangganya yang amat disayanginya.

Kes ini selesai dalam masa tiga jam. Isi penyelesaiannya seperti berikut:
a. Bukti adanya Tuhan ialah siisteri sendiri tidak mati seperti yang di harapkan. Tuhan menzahirkan kuasa-Nya dengan tidak mematikan diri siisteri itu, dan secara tidak langsung memahamkannya bahawa Tuhan yang menentukan segala-galanya.

b. Mengajak berfikir dan merasakan bertuhan:
i. Tuhan menjadikan manusia dengan penuh keajaiban, Maha Baiknya Tuhan dan terima kasih kepada-Nya.
ii. Tuhan jadikan seluruh alam semesta, Maha Suci Tuhan, tiada suatu pun yang Tuhan ambil manfaat atau Tuhan pakai sendiri, melainkan semuanya untuk dimanfaatkan dan dinikmati oleh manusia sendiri.
iii. Selain kehidupan sementara yang sangat singkat ini, terdapat kehidupan yang kekal abadi. Di sana hanya ada dua tempat berakhir. Tidak berbaloi dengan kehidupan yang singkat ini sanggup derhaka dengan Tuhan hingga terhumban ke Neraka. Tidak berbaloi juga hanya inginkan nikmat yang singkat hingga terlepas nikmat yang tiada bandingan yang kekal (Syurga). iv. Sepatutnya sama-sama mencari dan mengumpulkan kebaikan melalui rumahtangga. Tiada ertinya rumahtangga yang dibina yang sangat disayangi itu kalau hanya berakhir di dunia ini. Sepatutnya mesti dibina hingga bersambung di Akhirat kelak.

c. Dalam menyelami hidup ini, kita kena terima hakikat bahawa Tuhan Maha Mentadbir, mengatur, menyusun, memimpin, memerintah yang semuanya penuh hikmah, iktibar, pengajaran dan pendidikan.
i. Banyak perkara yang kita mahu, kita usaha lalu memperolehinya, berjaya. Tuhan yang beri - bersyukurlah.
ii. Banyak perkara yang kita mahu, kita berusaha mendapatkannya, tapi gagal. Tuhan yang mentakdirkannya. Bersabarlah, ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya untuk merasakan kehambaan dan ingatkan dosa.
iii. Banyak perkara yang kita mahu, kita berusaha memilikinya atau mencapainya, tapi dapat benda lain. Tuhan yang menentukannya, redhalah.
iv. Banyak perkara yang kita tidak mahu, kita berusaha untuk menolak atau menghindarinya, dan kita berjaya. Tuhan yang anugerahkannya.
v. Banyak perkara yang kita benci atau tidak mahu, kita berusaha menolaknya, tapi terjadi juga. Tuhan yang takdirkan. Sekurang-kurangnya kita dapat melihat betapa Tuhan memiliki kuasa mutlak.
vi. Banyak perkara, peristiwa dan kejadian yang tidak terfikir atau tidak terlintas. Itu yang berlaku. Rasakan betapa kerdilnya diri kita di sisi Tuhan.

Setelah dapat menerima semua perkara di atas, kehidupan menjadi amat tenang. Jiwa menjadi tenteram. Hubungan suami i.steri bertambah erat. Cinta antara kedua-duanya menjadi cinta suci kerana Tuhan. Suami amat bertanggungjawab manakala isteri memberi ketaatan.

0 comments:

Post a Comment