Tuesday, April 28, 2009

Umumnya Pada Usia Tertentu, Adakah...?

SOALAN : Pada umumnya lelaki dan perempuan, pada usia-usia tertentu berlaku mudah tersinggung dan mudah marah. Para perempuan, sekitar usia menopause begitu juga lelaki sekitar 65 tahun. Itu ikut kajian psychology. Apakah pemarah ini merupakan satu gejala sakit jiwa? Bagaimana kita hadapinya?

JAWAPAN : Tuhan itu maha adil sebenarnya. Lahir-lahir sahaja manusia ke dunia, manusia dibekalkan 2 benih yang telah sedia ada yakni benih positif dan negatif. Benih mahmudah ada, benih mazmumah pun ada. Allah menyebut, Kami tunjukkan 2 jalan yakni jalan kufur dan jalan syukur. Hendak ikut jalan kufur, benihnya sudah ada. Begitu juga jalan syukur, benihnya juga sudah ada. Tapi ambil perhatian, kalau pilih jalan kufur, Tuhan tidak redho. Maka jalan syukur itu perlu disuburkan. Sebab manusia itu asas kasih sayang, asas simpati, asas pemurah dan lain-lainnya sudah ada. Siapa yang hendak ikut jalan syukur, suburkan benih mahmudah itu. Siapa hendak ikut jalan kufur, silakan. Tetapi Tuhan tidak redho. Benihnya juga sudah ada. Ada rasa marah, ada hasad, ada bakhil dan lain-lainnya. Bila diransang oleh benda-benda yang positif, suburkanlah. Kalau terangsang dengan benda-benda yang negatif, jangan suburkan. Tahanlah sehingga suatu masa nanti akan stabil di mana yang akan berperanan adalah sifat-sifat yang positif sahaja. Yang negatif sudah terbendung. Walaupun ada tetapi sudah tidak berperanan. Sebab itu manusia perlu didikan dari kecil. Bila sudah dewasa, sudah baligh, tinggal hendak suburkan sahaja. Bukan baru hendak mujahadah. Tapi kalau sudah dewasa, baru hendak kenal dan mujahadah, teruk sikitlah. Jasad yang rohani ini macam tenaga lahirlah. Kalau hendak angkat lembu yang sudah besar, tidak larat. Bagaimana kita akan larat untuk angkat lembu? Kalau sejak dari lahir, tiap-tiap hari kita angkat anak lembu itu. Jangan miss angkat. Insya Allah, bila ia sudah besar pun, kita boleh angkat. Jasad batin lagi berat sebab tidak nampak. Kalau tidak ada latihan dari kecil, beratlah.

Saintis buat kajian melalui kaedah akal. Mengikut kajian sains, perempuan yang dah putus haid, dia akan kekurangan atau kelebihan hormon tertentu. Hormon itu sendiri pun orang tidak pernah gambarkan apa bentuknya. Adakah hormon itu perkara rohaniah ? Saintis pun tidak pasti apakah sebenarnya hormon itu.

Apa yang ada dalam Islam itu, istilahnya ditukar supaya jangan terasa itu dari Islam tetapi dari saintis. Bila perempuan sudah menopause, itu menggambarkan manusia sudah sampai tahap paling tinggi kematangannya samada yang positif atau negatif. Tetapi majoritinya, oleh kerana yang diasahnya adalah yang negatif, bila sampai menopause, telah sampai kemucaklah apa yang disuburkannya selama ini. Berapa orang yang boleh matangkan sifat-sifat positif? Dalam 1000, mungkin hanya seorang. Bila dikaji saintis, bila sampai umur 50, 60 tahun jadi pemarah. Itu kerana yang dia asah selama 50 tahun itu adalah yang negatif. Dia tidak jumpa yang positif. Lalu saintis putuskan orang yang menopause itu pemarah. Padahal sebelum itu memang ada marah tetapi waktu menopause itu lebih pemarah. Oleh kerana ego itu telah diasah sama dengan usia jasad lahirnya, lantas ahli sains putuskan bila putus haid maka manusia akan jadi pemarah.

Dari kecil, majoriti manusia, yang diasah padanya adalah benih negatif. Cinta dunia, cinta duit, cinta pangkat, disuburkan sehingga sampai waktu menopause. Maka itulah kemuncaknya. Waktu itu, apa yang kita cintai mungkin akan terlepas. Sebab itu datang sifat marah. Patut boleh bersama dengan suami, sudah tidak ada peluang. Jangan-jangan suami kahwin lagi. Maka waktu itu datang kemuncak marah. Cuba kalau ditanam cinta dengan Tuhan dari tadika. Nanti waktu menopause itu adalah kemuncak cinta dengan Tuhan, hendak bersama suami pun sudah tidak minat. Betapalah kalau dia sudah merasa dekat hendak mati.

Ahli sains tidak bertemu perkara itu. Mereka kaji dan mendapati semua orang menopause pemarah. Lantas diberi jawapan, yang pasti, bila wanita menopause akan jadi pemarah. Sebenarnya sebab dari kecil lagi ditanam cinta dunia hingga kemuncak.

0 comments:

Post a Comment