Sunday, July 19, 2009

Seruan Bagaimana Yang Allah Mahu?

Memang Allah Taala menyuruh kita berjuang, menegakkan syariat Islam di dalam seluruh kehidupan. Daripada kehidupan peribadi, keluarga seterusnya negara dan alam sejagat. Begitulah juga berdakwah adalah satu aspek cara berjuang, kita diperintahkan menyampaikan risalah Islam dengan menegakkan amar bil makruf wanahyun anil mungkar.

Memperjuangkan Islam bermula dari peribadi yang ada citacita kemudian keluarga, masyarakat, ekonomi, begitulah seterusnya. Orang yang berjuang ada cita-cita Islam mestilah
bermula daripada peribadi, keluarganya dan jemaahnya dan begitulah seterusnya. Orang yang cintakan Allah, Rasul dan Islam yang dibawa oleh Rasul mestilah dibuktikan lebih dahulu
kecintaannya itu di dalam diri dan keluarganya serta di dalam jemaah di bawah kuasanya.
Selepas nyata dan ketara kehidupan secara Islam itu benarbenar wujud pada peribadi, keluarga dan jemaah itu, lama-kelamaan orang ramai akan mengikutnya atau simpati kepada perjuangan itu kerana role model telah wujud begitu nyata, indah dan cantik. Apabila terserlah, sudah tentu menggamit orang ramai, kerana fitrah semula jadi manusia memang suka kepada keindahan dan kecantikan. Sedangkan Islam itu adalah indah dan cantik setelah ia menjadi amalan, tabiat dan budaya hidup.

Tapi kalau para pejuang kebenaran itu katanya cinta kepada kebenaran, tapi kebenaran itu belum wujud pada peribadinya, keluarganya dan di dalam jemaahnya, alasan apa orang lain akan
mengikut atau akan simpati. Sudah tentu orang lain ragu-ragu atau terkeliru. Oleh kerana itulah Allah Taala berpesan kepada pejuangpejuang Islam melalui Al Quran:

Maksudnya: “Hendaklah kamu melaksanakan, maka Allah akan melihat dan juga Rasul-Nya dan orang mukmin.” (At Taubah: 105)

Orang mukmin di sini tentulah yang sezaman dengannya iaitu dengan pejuang-pejuang itu.

CARA MEMPERJUANGKAN ISLAM
Walaupun disuruh memperjuangkan Islam itu secara keseluruhan atau global dari peribadi, keluarga, masyarakat, ekonomi, pendidikan, pentadbiran, ketenteraan, politik, perhubungan, kebudayaan, negara seterusnya alam sejagat, namun Islam ada memberi kaedah: “Tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua.”
Di dalam memperjuangkan semua, buat lebih dahulu apa yang boleh dibuat. Ertinya laksanakan lebih dahulu Islam yang ada di dalam kuasa kita, iaitu peribadi kita, keluarga kita dan jemaah kita. Tegakkan lebih dahulu iman, Islam dan ihsan itu atau tegakkan lebih dahulu akidah, syariat dan akhlak itu di dalam diri kita, keluarga kita dan anggota-anggota jemaah kita. Cara ini lebih mudah ditegakkan kerana ia ada di bawah kuasa kita. Kalau di luar kuasa kita lebih-lebih lagi di dalam negara dan alam sejagat, sudah tentu susah dan amat sulit hendak ditegakkan kehendak-kehendak ajaran Islam itu daripada persoalan akidah, syariat dan akhlak. Selagi kuasa belum ada di tangan kita, cukuplah kita sarankan lebih dahulu atau mengingatkan lebih dahulu kepada pihak-pihak yang ada kuasa di dalam negara dan seterusnya alam sejagat. Tapi yang ada di bawah kuasa kita, seperti yang telah kita sebut tadi, kita buat dan perkemaskan sungguh-sungguh hingga menjadi contoh atau role model kepada orang di luar jemaah kita.

MENGAPA PERLU LAKSANAKAN DAHULU?
Mengapa setiap individu dan jemaah Islam itu melaksanakan dahulu? Perlu diingat bahawa Islam bukan setakat ilmu. Tidak juga sebagai slogan. Bahkan setakat keyakinan pun belum cukup. Tapi Islam itu adalah agama ilmu, yakin dan amal. Selepas itu barulah sesuai untuk diperjuangkan agar ia lebih luas lagi daerahnya dan lebih ramai lagi penganut-penganutnya. Ini kerana Islam itu adalah datang daripada Allah, disampaikan kepada Rasulullah. Kemudian terus disampaikan kepada manusia di zamannya sehingga ia diperjuangkan dan disampaikan sambung-menyambung dari generasi ke generasi untuk kebahagiaan manusia dunia dan Akhirat. Ia merupakan hadiah paling besar dari Allah Taala pencipta manusia kepada manusia
yang menerimanya, demi keselamatan mereka. Oleh yang demikian, pejuang-pejuang yang cintakan Allah dan Rasul serta syariat-Nya hendaklah lebih dahulu melaksanakan
kebenaran itu kerana beberapa sebab di antaranya:

1. Kalau kita memperjuangkan Islam kerana cintakan Allah dan Rasul serta syariat-Nya dengan mengajak orang menganutnya dan mengamalkannya, maka sudah tentulah logiknya kita mengamalkannya.

2. Kita perlu mengamalkannya lebih dahulu supaya mudah untuk meyakinkan dan menarik orang lain kepada apa yang kita perjuangkan. Kalau tidak, atas dasar apa orang lain akan yakin dan tertarik dengan apa yang kita perjuangkan.

3. Agar mudah orang ramai meniru apa yang kita perjuangkan kerana role model wujud di dalam peribadi dan jemaah pejuang-pejuang itu.

4. Untuk mengelakkan daripada kemurkaan Allah Taala, kerana yang berjuang dan bercakap tentang kebenaran tapi mereka sendiri tidak mengamalkan, besar sekali dosanya.
Seperti firman Allah:

Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, mengapa kamu perkatakan perkara yang kamu tidak buat. Besar sekali kemurkaan di sisi Allah bahawa kamu berkata apa yang kamu tidak buat.” (As Saf: 2-3)

5. Agar jangan jadi bahan ketawa dan ejekan daripada orang ramai terhadap perjuangan kita. Lebih-lebih lagi memberi jalan kepada musuh Islam untuk menuduh dan memfitnah.

6. Untuk mendapat keredhaan daripada Allah SWT yang empunya agama yang diperjuangkan itu.

7. Agar mendapat bantuan dan pertolongan Allah Taala. Allah Taala telah memberi jaminan kepada para pejuang bahawa di samping mereka diuji, mereka juga akan dibantu dan ditolong oleh Allah SWT selagi mana mereka menjadi orang yang bertaqwa iaitu setelah mereka mengamalkannya.

Maksudnya: “Kemudian Kami selamatkan rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman. Demikianlah juga, sebagai kewajipan Kami, Kami selamatkan orang-orang yang beriman.” (Yunus: 103)


kepada pejuang-pejuang kebenaran atas dasar ramai, tapi diberi bantuan dan kemenangan setelah para pejuang kebenaran itu bertaqwa sekalipun sedikit. Di sini perlu perhatian, anggota jemaah Islam tidak mengapa sedikit, tapi ahli yang benar-benar bertaqwa. Biarlah para simpati
yang ramai. Setelah ahli-ahli jemaah walaupun sedikit tapi bertaqwa, akan berlaku nanti khawariqul ‘adah, pertolongan-pertolongan dan bantuan yang tidak disangka-sangka bahkan akan berlaku kemenangan-kemenangan yang tidak terduga.

0 comments:

Post a Comment