Monday, June 8, 2009

ANTARA MAKMUR HATI DAN MAKMUR NEGARA

Berita hari ini membawa tajuk mengenai Krisis AS kewangan serius dan krisis kepimpinan Britain memuncak. Ini tentu sekali mengejutkan kerana selama ini kita kenali kedua-dua negara ini sebagai sebagai sebuah negara MAJU dan KUKUH dari segi kemakmurannya. Tetapi pada hari ini, Allah telah buktikan kepada kita bahawa kemakmuran negara dari segi lahiriah itu tidak akan bertahan lama, jika tidak di susuli dengan kemakmuran hati.

Persoalannya apakah itu kemakmuran hati?

Islam itu satu sistem keselamatan. Kalau Islam itu tidak diambil atau diamalkan keseluruhannya, akan ternafilah keselamatan yang dijanjikan oleh Islam. Kita tidak boleh beriman dengan sesetengah ayat Quran dan kufur dengan sesetengahnya. Kita tidak boleh amalkan sesetengah ayat Quran dan meninggalkan sesetengahnya. Kita tidak boleh campur adukkan sistem Islam dengan sistem-sistem yang lain, dan kemudian menuntut keselamatan dari Tuhan.

Sistem Islam itu adalah penawar. Sistem-sistem yang lain adalah racun. Kita tidak boleh campurkan racun dengan penawar dan kemudian menganggapnya sebagai ubat. Kalau kita berbuat begitu, bukan sahaja penyakit yang ada tidak akan sembuh, bahkan akan timbul pula berbagai-bagai penyakit yang lain.

Kalau kita berjaya mengamalkan Islam keseluruhannya iaitu berjaya menegakkan cara hidup dan tamadun Islam, baik yang lahir mahu pun yang batin, maka Tuhan janjikan apa yang difirmankan Allah SWT dalam Quran:

Maksudnya: "Negara aman makmur dan mendapat keampunan Tuhan." (As Saba`: 15)

Aman negara itu adalah kerana adanya ukhuwah dan kasih sayang, perpaduan, timbang rasa, bersatu padu, rasa bersama, bekerjasama, bertolak ansur, maaf-bermaafan, doa-mendoakan, bertolong-bantu, bela-membela, pemurah dan berdisiplin hasil dari terbinanya rohani dan insan rakyat. Negara damai, tenang dan sejahtera. Tidak ada krisis, pergaduhan, perbalahan dan jenayah.

Makmur negara itu bila ada pembangunan, ada jalan raya, ada kemudahan, mewah makan minum, berpakaian, cukup tempat tinggal, mudah perhubungan, mudah mengurus keperluan dan kehidupan dan sebagainya. Makmurnya negara itu adalah sebagai alamat atau isyarat kasih sayang Tuhan terhadap negara dan rakyatnya yang telah berjaya mendirikan Islam dalam diri dan negara mereka.

Keampunan Tuhan itu bukanlah kerana negara makmur. Tidak ada kaitan negara makmur dengan keampunan Tuhan. Tuhan tidak memberi keampunan kepada sesebuah negara hanya kerana negara itu makmur. Kalau begitulah maka Amerika dan Eropah lebih layak mendapatkan keampunan Tuhan kerana mereka makmur.

Keampunan Tuhan itu adalah kerana makmurnya hati rakyat sesebuah negara.

Apakah hati yang makmur itu?

Iaitu apabila hati tenang, terutama tenang dengan dunia, walaupun hati bergelora dengan Tuhan. Hati yang lapang, indah dan tidak takut pada dunia dan hal-hal keduniaan. Hati yang cinta dan takut Tuhan hinggakan hal dunia tidak menggugat perasaan. Lapang dada dengan kesusahan dunia tetapi bimbang dengan kesusahan Akhirat. Sibuk dengan rasa bertuhan. Rasa berdosa dan takut dengan dosa. Hati yang seperti ini adalah hasil berzikrullah.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Ketahuilah bahawa dengan mengingati (zikir) kepada Allah itu, hati akan menjadi tenang (tentang hal-hal dunia). " (Ar Raad: 28)

Maksudnya: "Sesungguhnya orang mukmin itu apabila disebut nama Allah, gementarlah hati-hati mereka. " (Al Anfal: 2)

Makmur hati inilah yang membawa kepada keampunan Tuhan, bukan makmur negara. Makmur negara itu hanya nikmat yang Tuhan segerakan kerana redha-Nya. Ia berbentuk rahmat dari Tuhan kerana kasih sayang-Nya. Itupun kalau kemakmuran itu adalah hasil dari usaha yang bertepatan dengan syariat dan cara yang Tuhan mahu. Bukan kemakmuran mengikut konsep ciptaan manusia seperti kapitalis, sosialis dan komunis. Makmur yang dicapai tanpa menegakkan cara hidup dan tamadun Islam ialah istidraj. Istidraj diberikan oleh Allah dengan murka sama ada kepada orang islam atau orang kafir. Ia bertujuan untuk menyesatkan lagi manusia yang kufur dan ingkar.

Jadi, jika makmur hati kita maka kemakmuran hati itulah yang akan membawa kepada kemakmuran kepada keluarga, masyarakat dan negara di dalam erti kata sebenarnya iaitu mendapat keampunan dan rahmat dari Allah SWT. Jika berlaku sebaliknya, lebih ramai yang tidak makmur hatinya, maka implikasinya keluarga, masyarakat dan negara hanya dapat makmur di sudut lahiriah pembangunan tetapi di sudut pembangunan rohaniahnya mereka akan tersungkur di depan seribu satu bala dan penderitaan.

Maka oleh itu, seeloknya kita sambutlah situasi sekarang ini dengan sama-sama memulakan KEMPEN untuk mempromosikan Allah dan sistemnya di dalam kehidupan kita sekarang. Telah berlaku banyak keajaiban di depan mata kita yang mana Allah telah buktikan dengan keruntuhan demi keruntuhan sistem ideologi, inilah satu PETANDA bahawa masanya telah tiba kita turut sama turun ke gelanggang berkempen untuk mempromosikan Tuhan.

0 comments:

Post a Comment