Saturday, May 30, 2009

PEMUDA PEMUDI ASET BANGSA DAN NEGARA

Bagi kebanyakan bangsa atau negara di dunia, pemuda-pemudi itu merupakan aset bangsa dan aset negara. Cuma istilah pemuda dan pemudi ini menurut Islam dan bukan Islam agak sedikit berbeza. Kalau mengikut ajaran Islam, apabila seseorang itu baligh sahaja, dia sudah dianggap pemuda atau pemudi. Sebab waktu itu kalau dia kahwin, sudah boleh melahirkan anak. Jadi menurut Islam, yang dikatakan pemuda-pemudi itu ialah seseorang dari sejak balighnya hingga berumur 40 tahun. Jadi yang tercepat, di usia 9 tahun yakni kalau ketika umur 9 tahun sudah baligh. Itu sudah dianggap pemuda-pemudi atau putera-puteri, hinggalah berumur 40 tahun. Tetapi menurut pandangan umum, terutama pandangan Barat yang bersifat sekular, gelaran pemuda dan pemudi itu diberikan kepada seorang yang berumur 18 tahun ke atas hingga ke umur 40 tahun.

Sebab itu dunia hari ini, termasuk negara kita juga menggunakan istilah atau takrif ini. Maka dari umur 18 tahun ke bawah, kalau mereka terlibat dengan jenayah, ianya dianggap kes juvana yakni kes di bawah umur, di mana ia mempunyai undang-undang yang tersendiri. Mereka terkecuali daripada undang-undang orang dewasa. Tetapi menurut Islam, belum baligh itu juvana. Kalau sudah baligh, tidak boleh lagi disebut juvana tetapi dianggap dewasa. Bila melanggar peraturan Islam, tidak ada beza dengan orang tua. Bila dia berzina, kena rejam. Kalau mencuri, kena potong tangan. Kalau bunuh orang, dia kena bunuh, walaupun umurnya 9 tahun, kerana dia sudah baligh. Sebab di dalam Islam, dia sudah dianggap dewasa. Jadi di sini ada sedikit perbezaan antara pandangan Islam dengan pandangan sekular.
Begitu pun, menurut pandangan umum sama ada Islam atau yang bukan Islam, pemuda-pemudi itu dianggap aset bagi sebuah bangsa atau sebuah negara. Mereka adalah aset bangsa dan negara. Sebab itu untuk jadi satu bangsa yang kuat, atau untuk menjadi satu negara yang kuat, pemerintah perlu bijaksana menjaga orang-orang mudanya kerana mereka aset negara.
Maksud aset negara ialah harta negara. Aset ada dua bentuk iaitu:
1. Bahan-bahan semula jadi - sama ada dari dalam bumi, dari dalam laut atau dalam hutan. Contohnya seperti minyak, emas, perak, kayu-kayan dan lain-lain lagi. Itu semua aset juga tetapi itu aset benda mati.
2. Aset yang lebih penting ialah 'man power' atau tenaga manusia. Terutama di kalangan muda-mudi atau putera-puteri.
Yang dikatakan aset itu ialah apa yang ada pada pemuda-pemudi atau putera-puteri yakni:
a. Akal (ilmunya)
b. Rohnya
c. Fizikal (tenaganya)
d. Nafsunya

Bagi orang Barat, roh dan nafsu tidak termasuk aset. Mereka hanya fikirkan fizikal dan akal sahaja. Apa yang hendak diperkatakan ini adalah secara umum dahulu. Sebab itu kadang-kadang disebut pandangan sekular, kadang-kadang disebut di sudut pandangan Islam. Nanti akan difokuskan kepada pandangan Islam. Jadi yang dikatakan pemuda-pemudi ini aset adalah pada akalnya, ilmunya, rohnya dan jasad lahirnya. Bahkan nafsunya juga adalah aset.

Jadi pemuda-pemudi adalah aset paling besar. Lebih besar dari emas dan perak serta bahan-bahan mentah yang lain. Sebab kalau aset yang kedua ini tidak dapat dibangunkan, kita boleh lihat, banyak negara yang kaya dengan khazanah negaranya tetapi merempat kerana tidak ada tenaga manusia dan ilmu yang berguna. Ada pula negara yang ia tidak ada khazanah dalam negaranya tetapi ada man power yang ada akal, ada ilmu dan badan yang sihat. Dengan itu habis kekayaan atau khazanah negara orang dibongkar. Hinggakan negara tuan punya khazanah itu terpaksa bersandar hidup dengan mereka. Kalau tidak, tidak dapat pula dimanfaatkan bahan mentahnya. Maka negara itu terpaksa panggil tenaga dari Amerika, Jepun atau Korea contohnya, untuk mengeluarkan bahan mentahnya.

Jadi sebuah negara yang ada banyak kekayaan buminya tidak akan berguna apa-apa bilamana tenaga manusianya itu tidak berfungsi. Khazanah negara Jepun tidak banyak tetapi ia jadi negara kaya sehingga hampir-hampir mencabar Amerika. Padahal ia bukan empayar manakala Amerika itu empayar. Itu tidaklah menghairankan. Tapi kebanyakan negara Islam yang kaya dengan khazanah negaranya menjadi negara yang merempat kerana kalaupun negara atau bangsa itu mempunyai tenaga manusia atau man power, tenaga pemuda-pemudi itu tidak dijaga hingga tidak boleh digunakan.

Kesimpulannya, tenaga pemuda-pemudi itu sebenarnya aset paling besar bagi sesebuah negara. Sebab itu negara yang baik atau bangsa yang baik, akan menjaga asetnya itu sejak dari kanak-kanak lagi yakni dengan cara-cara seperti berikut:
1. Negara atau bangsa itu akan membuat satu sistem pendidikan yang baik untuk bangunkan akal pemuda-pemudi dan untuk beri ilmu kepada mereka sebab mereka adalah pelapis bagi orang-orang tuanya. Mereka diberikan ilmu di berbagai bidang.
2. Kesihatan lahirnya dijaga. Dibuatkan sistem kesihatan yang baik untuk menjaga kesihatan rakyatnya terutama kesihatan di peringkat kanak-kanak hingga mereka membesar menjadi pemuda dan pemudi yang sihat dan cergas. Sebab kalau pandai pun tetapi kesihatannya tidak baik, seperti kena sakit jantung, kencing manis, darah tinggi atau barah, tentulah tidak boleh hendak buat kerja. Ilmu yang ada tidak akan dapat digunakan dengan sebaik-baiknya kalau tenaga sudah lumpuh.

Bagi orang Islam, bukan itu saja yang dijaga. Yang paling penting adalah rohnya. Roh ini adalah aset yang paling besar, mengatasi akal atau fizikal kerana:
1. Roh yang menentukan apakah tenaga manusia dapat digunakan dengan sebaik-baiknya.
2. Rohlah yang menentukan apakah akal fikiran dan ilmu itu dapat digunakan dengan sebaik-baiknya.
3. Roh juga yang menentukan apakah kekayaan negara dan bahan-bahan mentah dalam sebuah negara itu dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya atau tidak. Sama ada ia digunakan untuk umum atau sebaliknya. Kalau roh sudah rosak, segala kekayaan negara akan masuk poket dua tiga orang pemimpin. Akibatnya, negara kaya tetapi rakyat miskin. Sebaliknya kalau roh itu baik, maka kekayaan yang Tuhan bagi itu akan dimanfaatkan untuk rakyat dan negara.

Hari ini, roh itulah yang menjadi masalah. Orang Barat tidak ambil peduli tentang roh. Jepun juga tidak ambil pusing tentang roh. Oleh kerana Jepun dan Barat maju, orang Islam pun, kerana hendak maju seperti mereka, turut mengabaikan soal roh. Akhirnya, nama sahaja negara itu kaya tetapi hakikatnya yang kaya hanya dua tiga orang pemimpin sahaja kerana orang yang kuasai negara itu, roh atau hatinya sudah kotor. Rakyat susah dan miskin. Pengagihan harta dan kekayaan sudah tidak dilakukan dengan baik.
Akal, roh, fizikal dan nafsu pada pemuda-pemudi itu adalah aset paling besar. Kalau kurang khazanah negara pun tidak apa. Mereka akan boleh cari kekayaan dari luar negara untuk dibawa masuk ke dalam negara. Tapi sayang, dunia Islam sudah rosak. Kerana kononnya hendak ikut Barat maka man power yakni aset negara yang ada pada pemuda-pemudi itu jadi rosak. Mereka hanya jaga akal dan fizikal tetapi tidak menjaga roh. Bila roh tidak dijaga maka pendidikannya hanya berdasarkan akal dan jasad sahaja. Pemuda-pemudi hanya perlu pandai dan sihat. Tidak diambil kira baik atau tidak hatinya.

Akhirnya apa sudah terjadi? Maka terdedahlah mereka dengan gejala-gejala dari luar. Lebih-lebih lagi dari Yahudi yang tidak suka dunia ini aman damai dan bersatu padu. Sama ada dunia Islam, mahupun dunia bukan Islam, diharu-birukannya. Pemuda-pemudinya diracun iaitu dengan dibanyakkan filem lucah, pergaulan bebas, menggalakkan zina dan arak supaya aset-aset yang baik ini jadi rosak. Orang yang ada ilmu dan banyak kepandaian dirosakkannya. Dengan itu, Yahudi boleh menguasai. Walaupun nampaknya Yahudi seperti tidak ada kuasa tetapi mereka berkuasa melalui proksi yakni dengan menggunakan orang-orang tertentu, negara-negara dan pemimpin-pemimpin tertentu untuk melaksanakan kehendak-kehendak mereka.

Pemuda dan pemudi Islam patut tahu tentang hal ini. Malangnya, kebanyakan orang yang mengaji agama atau belajar agama pun tidak tahu hal ilmu ini. Akhirnya orang tipu kita. Inilah masalahnya. Padahal ini termasuk ilmu dari Al Quran dan Hadis. Pemuda-pemudi yang hendak bangunkan Islam, mesti tahu ilmu ini.

Oleh kerana negara-negara di dunia ini, terutama umat Islam, tidak jaga man power yang merupakan asetnya, yakni hanya memikirkan kecemerlangan otak dan kesihatan badan pemuda-pemudinya sahaja tetapi melupakan rohnya, maka Yahudilah yang berjaya merosakkan pemuda-pemudi kita. Berapa ramai pemuda-pemudi yang masuk ke pusat serenti? Berapa ratus ribu di kalangan mereka yang tidak boleh dipakai lagi. Sesetengahnya itu jurutera, doktor dan pegawai-pegawai kerajaan. Mereka itu hendak dimanfaatkan tidak boleh, hendak dibunuh juga tidak boleh kerana mereka adalah manusia. Kalau mereka itu ayam, bolehlah disembelih sahaja. Hendak diharapkan tidak boleh lagi tetapi terpaksa juga diberi makan. Berapa susah negara dan bangsa kerana melupakan roh. Pemuda-pemudi cemerlang kerana dapat jadi DO, jadi arkitek, jadi jurutera dan sebagainya tetapi masuk pusat serenti. Orang yang masuk pusat serenti, tenaganya sudah expired. Kalau makanan yang tidak boleh dimakan atau digunakan, bolehlah dibuat baja pokok. Tapi kalau orang sudah expired, maka dia sudah jadi masalah kepada bangsa dan negara. Sekarang kerajaan dan pemimpin sudah pening kepala kerana tidak tahu apa hendak dibuat.

Zaman dahulu, kebanyakan orang hanya sekolah setakat darjah 5 tetapi tidak jadi seperti hari ini. Hari ini berapa ramai pemuda-pemudi yang melepak-lepak dan menjadi sampah masyarakat hingga memeningkan kepala kerajaan serta masyarakat. Ada yang bergaul bebas dan tidak boleh didisiplinkan lagi. Inilah akibatnya apabila negara mengabaikan pemuda pemudi padahal mereka adalah aset paling besar. Akibat hanya dibangunkan akal dan fizikal mereka sahaja manakala soal roh tidak diambil pusing, akhirnya pandai pun tidak berguna. Yang tidak masuk pusat serenti pula, terlibat dengan rasuah dan tipu duit rakyat.

Kalau kita baca sejarah dunia sejak ribuan tahun dahulu, bangsa-bangsa yang telah dapat jadi empayar ada tiga kategori yakni:
1. Waktu tidak ada bangsa yang bangunkan rohaniah atau waktu semua bangsa tidak fikir rohaniah manusia, bangsa yang memikirkan aqliah atau akal itu boleh menguasai. Dia jadi empayar. Contohnya Rom dan Parsi. Waktu itu bangsa-bangsa lain di dunia ini tidak membangunkan rohani dan akalnya. Bangsa Rom dan Parsi dapat bangunkan akal, maka merekalah yang dapat menguasai dunia.
2. Bila datang Islam, dibangunkan roh, akal dan fizikal umatnya. Maka umat Islam jadi empayar, mengalahkan Rom dan Parsi yang hanya ada kekuatan akal.
3. Di zaman pertengahan, waktu itu roh sudah rosak semula dan akal pun sudah mula rosak. Orang tidak fikir tentang akal dan roh lagi maka bangsa yang fizikalnya kuat dapat menjadi empayar iaitu bangsa Tartar dari Monggol. Jadi kekuatan fizikal menguasai dunia setelah orang abaikan akal dan roh. Barulah tenaga dan fizikal jadi empayar. Apa yang berlaku ketika itu, penjajah yang menjajah dengan kekuatan fizikal, dia ikut agama negara yang dijajahnya sebab dia sendiri tidak bawa tamadun, tidak bawa ilmu dan keyakinan. Apabila dia menjajah negara Islam maka dia ikut Islam. Bila pergi ke negara Hindu, dia jadi Hindu. Pergi ke negara Buddha, dia jadi Buddha. Itulah yang berlaku kepada bangsa Monggol.

Perkara ini perlu kita fahami kalau kita hendak berjuang. Jangan hanya berjuang ikut semangat tetapi ilmunya tidak ada. Jadi kita boleh suluh dunia. Dunia ini ibarat hutan. Ilmu itu jalan. Keluar masuk hutan, kalau tidak nampak jalan dan tidak bawa peta, bagaimanalah harimau tidak baham kita, beruang tidak cakar dan koyakkan kita dan lipan tidak gigit kita. Janganlah apabila hendak perjuangkan Islam, hanya fikir halal haram, fikir hudud, fikir hendak potong tangan orang sahaja. Mengapa disempitkan sangat Islam kita ini. Mengapa persempitkan ilmu sedang ini ilmu Islam dari Al Quran.

Bagi kebanyakan negara umat Islam di seluruh dunia, pemuda-pemudinya yang menjadi aset utama, sudah dirosakkan. Untuk bangunkan mereka semula, sangat susah. Untuk membela keselamatan dunia Islam, pemuda-pemudinya perlu dibangunkan roh dan dibaiki nafsunya.

0 comments:

Post a Comment